طرح مبحث نظام پیشنهادها در معاونت راهبردی ریاست جمهوری

طرح مبحث نظام پیشنهادها در معاونت راهبردی ریاست جمهوری به گزارش ما دیجیتال، مشاور رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور از طرح مبحث نظام پیشنهادها در معاونت راهبردی ریاست جمهوری اطلاع داد و اظهار داشت: مقرر شده است که جلسه ای با دکتر ظریف، معاون راهبردی ریاست جمهوری در این خصوص برگزار گردد.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا، سیدحسن مهدوی فر در دومین نشست شورای سیاست گذاری هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با هدف جهش سازمانی با مشارکت کارکنان به میزبانی سازمان اداری و امور استخدامی در سالن جلسات این سازمان با تکیه بر ضرورت فعالیت بیشتر نهاد مجری(سازمان جهاد دانشگاهی تهران)، فعالیت دیگر سازمان های همکار را هم ضروری برشمرد و اضافه کرد: چنانچه نگاه بنیادین به مسائل وجود داشته باشد، دیگر موضوعات می تواند سازوکار برنامه ای و ساختاری اش توسط سازمان های همکار اجرا شود.
وی، با اعلان اینکه می توان برای اجرائی کردن ماده ۲۰ قانون سازمان اداری و امور استخدامی به دستگاهها نامه ای زده شود و دستگاهها را در این زمینه فعال کرد، اشاره کرد: برای انجام اصولی کارها باید کار راهبردی برای داشتن جهش های مختلف انجام شود؛ بدین سبب طرح موضوع در معاونت راهبردی می تواند به ایجاد کارگروه های مشخص که اعضاء آن همین اعضاء شورای سیاست گذاری هستند، منجر شود.
مشاور رییس سازمان اداری و امور استخدامی کشور با تکیه بر این که باید از فرصت ها و پتانسیل های موجود به خوبی استفاده کرد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از دیگر فرصت های موجود است که می توان به کمک آنها میزان اثربخشی را ارزیابی کرد.

استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها بوسیله دو وزارتخانه فرهنگساز

مهدوی فر با اشاره به اینکه می توان اولین گام ها را بوسیله وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری دو وزارتخانه فرهنگساز برداشت، اضافه کرد: برای پیشبرد کار شاید لازم باشد شخصاً وارد عمل شویم باید سازمان مجری و همکار بالاتر از این ها فعال باشند.
در ادامه نشست جمال رحیمیان، رییس شورای سیاست گذاری هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها این همکاری، همراهی و همدلی را برای پیشبرد کار باارزش و ستودنی دانست و اشاره کرد: هر چه بیشتر با این ادبیات آشنا می شوم، بیشتر اهمیت وجود نظام پیشنهادها برای برطرف نمودن مشکلات، بهسازی، خلاقیت و ایجاد انگیزه در برخورد با چالش ها را درک می کنم.
وی، با تکیه بر این که باید نظام پیشنهادها در دولت بطور جدی مطرح شود و اجازه داده نشود که این مهم در سکوت و خفا بماند، در ادامه اشاره کرد: باید با پیگیری مجدانه نظام پیشنهادها احیاء شود و من در این زمینه از هیچ فعالیتی دریغ نخواهم کرد.

ناترازی انرژی، محور پیشنهادی همایش از طرف رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران

رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، پیشنهاد نمود که باتوجه به چالش جدی ناترازی انرژی محور اصلی همایش امسال به این مساله اختصاص داده شود.
تیمور مرجانی، عضوهیأت علمی دانشگاه علم وفرهنگ هم موضوع ناترازی را موضوعی همه گیر برشمرد و در ادامه با طرح این پرسش که چرا نظام پیشنهادها بعد از برگزاری ۱۷ دوره بطور شایسته موفق نبوده است؟ اظهار داشت: این در حالیست که ما نیازمند به کارگیری پیشنهادهای نوآور و ایده های نو هستیم.
وی، با انتقاد از حضور نداشتن برخی سازمان ها و ارگان های مهم نظیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که می توانند فرهنگ نظام پیشنهادها را در مدارس و دانشگاه ها نهادینه کنند، اظهار داشت: باید درباره ی راه حل همراه کردن این وزارتخانه ها چاره ای اندیشیده شود.
دبیر علمی همایش با تاکید مجدد بر این که ناترازی شامل همه موارد در زندگی می شود، اضافه کرد: سونامی سالمندی در آینده، ناترازی بین نسلی، ناترازی در حمل و نقل، ناترازی در استفاده از سواحل بوموسی به عنوان منطقه سوق الجیشی با فاصله ۳۰ مایلی با شارجه و... همگی شامل ناترازی می شوند. جای پرسش اینجاست که چرا دستگاه های مختلف برای برطرف نمودن این ناترازی ها اقدامی نمی کنند؟

انتقاد از حضور نداشتن نمایندگان دو وزارتخانه کلیدی در این همایش

مرجانی با اعلان اینکه سازمان های کلیدی که می توانند آغازگر این حرکت باشند در این جلسه حضور ندارند، اضافه کرد: با لطمه شناسی می توان به خوبی دریافت که تا حالا چه قدم هایی باید برداشته می شده که نشده است؟ شاید یکی از علل آن تنهایی جهاد دانشگاهی تهران در برگزاری این رویداد است.
وی نظام پیشنهادها، فرصت ها، چالش ها و تعالی سازمانی، تأثیر جبران خدمات و توسعه نظام پیشنهادها، نظام پیشنهادها، پیشرفت سرمایه انسانی و انگیزش را از محورهای تعیین شده برای این دوره از همایش برشمرد و اضافه کرد: از دیگر محورهای این همایش می توان به رابطه سبک رهبری سازمانی و توسعه نظام پیشنهادها، فرهنگ سازمانی و نظام پیشنهادها، هوش مصنوعی در اثربخشی نظام پیشنهادها، شایستگی سرمایه انسانی و تأثیر آن در اثربخشی نظام پیشنهادها و نظام پیشنهادها و سکوت سازمانی اشاره نمود.
دبیر علمی همایش با اعتقاد به این که این محورهای تعیین شده انگیزه ای برای ارائه پیشنهاد ایجاد نمی کند، اظهار داشت: باید آموزش وپرورش و آموزش عالی را به عنوان دو وزارتخانه فرهنگساز مکلف کرد تا دراین خصوص مطلب بیاورند.

یکی از مشکلات اصلی نظام پیشنهادها، پرداختن به مشکلات غیر واقعی سازمان هاست

در ادامه نشست، دکتر محمد ذاکری، رییس امور برنامه ریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با طرح این پرسش که چرا نظام پیشنهادها در نظام اجرائی ما جدی گرفته نمی شود؟ اظهار داشت: باید از مدیران ارشد سازمانی پرسیده شود که چه انتظاراتی از نظام پیشنهادها دارند که برآورده نشده است؟ شاید مشکل از آنجا ناشی می شود که نظام پیشنهادها به مشکلات واقعی سازمان ها معطوف نمی شود.
وی با اشاره به همه گیر بودن این مشکل در سیستم های مدیریتی که برنامه ای در ستاد طراحی و ابلاغ می شود؛ اما بلا فاصله در لایه های اجرائی به سوی فرمالیته شدن حرکت می کند، در ادامه اشاره کرد: در بسیاری موارد برای آنکه پاسخی به نهادهای بالادستی و نظارتی داده شود، کارهای هم کمی صورت گیرد که عموماً نتیجه بخش هم نیست.
رییس امور برنامه ریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و امور استخدامی کشور با اعلان اینکه باید عوامل تسهیل گر استقرار نظام پیشنهادها بررسی و ارزیابی شود، اظهار داشت: قسمتی از علل موفق نبودن این نظام را باید در لطمه شناسی گذشته آن جست وجو کرد.
ذاکری محورهای همایش را زیبا اما فقط مناسب برای کارهای پژوهشی دانست و اشاره کرد: این موضوعات برای هیچ مدیر ارشد و میانی جذاب نیست.
وی ادامه داد: از برنامه های آینده نزدیک ما استفاده از ظرفیت نظام پیشنهادها برای حل مسأله ناترازی انرژی دست کم در ساختمان های همین سازمان است که راهکارهایی بیابیم تا به هر میزان از مصرف انرژی در سازمان اداری و استخدامی کاسته شود تا در صورت امکان این تکنیک ها در سطح کلان نیز تسری داده شود.

اظهار تأسف از بومی نشدن واژه های وارداتی

رضا خانی، سرپرست دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه با اعلان اینکه نباید در این راه گرفتار واژه های وارداتی نظیر چابک سازی، چالاک سازی، کوچک سازی و یا برون سپاری شد، در ادامه اشاره کرد: این واژه های وارداتی متاسفانه در ایران بومی سازی نشده است.
خانی، اولویت دارترین موضوع دیگر را پیوند دادن فرهنگ سازمانی با نظام پیشنهادها دانست و اشاره کرد: آن چه که من طی ۳ دهه با آن روبه رو بوده ام؛ ایمان نداشتن و عدم اعتقاد و باور مدیران به مقوله نظام بررسی و پذیرش پیشنهادها بوده است؛ بدین جهت ما باید قبل از پرداختن به مسائلی چون هوش مصنوعی و نظایر آن، ابتدا باید با فرهنگ سازی درباره ی نظام پیشنهادها مدیران را در این خصوص حساس نماییم، در این جهت سازمان امور اداری و استخدامی کشور می تواند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد تا از زمینه های فرهنگی، هنری و تبلیغی استفاده گردد و با تهیه تیزرهای سینمایی، چاپ کتاب های مرتبط، مطبوعات، ساخت کلیپ، ترسیم کاریکاتور یا حتی خوشنویسی؛ قدمهای نخست برای اهمیت دادن به نظام پیشنهادها را برداریم.
سرپرست دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خلأ بعدی را نبود ضمانت اجرائی برای اجرای نظام پیشنهادها برشمرد و اضافه کرد: برای عملیاتی کردن پیشنهادهای مصوب، مدیران عمدتا کمبود منابع مالی و اعتباری، منابع انسانی و فضای اداری را از موانع جدی برای اجرا ذکر می کنند.

تأکید بر مکلف کردن دستگاهها برای اختصاص یک جلسه شورای راهبری تحول اداری به تصویب پیشنهادها

ایشان سپس از سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواست که دست کم در ویرایش جدید از بخشنامه، دستگاه های اجرائی مکلف شوند حداقل یکی از دستور جلسات شورای راهبری تحول اداری خودرا در سال، به بررسی و تصویب پیشنهادها اختصاص دهند.
خانی آمادگی خودرا برای اطلاع رسانی این همایش و جشنواره به سازمان های وابسته به دستگاه خود اعلام نمود و اظهار داشت: البته اطلاع رسانی صحیح، منوط به اطمینان از فعالیت کمیته ها در سازمان ها و داشتن اطلاعات کافی درباره ی اهداف، محورها، آثار و برکات این همایش است.
در ادامه نشست دکتر مرتضی بخشایش، مدیر کل دفتر مدیریت راندمان و نوسازی اداری وزارت نیرو با اعلان اینکه مدیران ارشد همیشه به مطالبی می پردازند که مشکلی را حل کند، اضافه کرد: این مساله که نظام پیشنهادها می تواند مشکلی را برطرف کند در اذهان مدیران ارشد ما شکل نگرفته است؛ در صورتیکه باید کوشید که طرز فکر مدیران در این زمینه تغییر کند و نظام پیشنهادها هم کارآمد شود.

ناترازی ها تنها محدود به انرژی نیست

وی با اعلان اینکه نباید ناترازی را تنها محدود به انرژی دانست در ادامه اشاره کرد که در ناترازی ها تنظیمات به درستی صورت نمی گیرد برای این منظور باید به همه وجوه نگاه جامعی داشت نه آنکه با طرح ناترازی انرژی تنها به فکر افزایش تولید و کاهش مصرف بود.
مدیرکل دفتر مدیریت راندمان و نوسازی اداری وزارت نیرو با اعتقاد به این که باید به نقش نظام پیشنهادها در پیشرفت کارهای حکمرانی به عنوان ابزاری برای مدیریت مشارکتی توجه کرد، در ادامه اضافه کرد: باید چگونگی مشارکت انجمن ها و نهادهای غیردولتی در نظام پیشنهادها را بررسی کرد.
بخشایش با انتقاد از این که نظام پیشنهادها به شدت درون سازمانی شده است، اظهار داشت: حال آنکه در سازمان های دولتی و حتی عمومی سازمان ها با مردم سروکار دارند و حتی می توان از پیشنهادهای دیگر سازمان ها در ارتقاء راندمان بهره برد.
وی با اعلان اینکه ناترازی برق تنها ریشه در مسأله تولید ندارد، اضافه کرد: ریشه های دیگری مثل منابع انسانی، حکمرانی، سرمایه گذاری و... هم وجود دارد. به عنوان مثال سال هاست سازمان اداری و استخدامی به بخش برق مجوز استخدامی نداده یعنی این سازمان هم در بروز ناترازی ها نقش داشته است.
دکتر سیدسبحان لواسانی، رییس امور پژوهش منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران هم در این جلسه با اشاره به دستورالعمل اصلاح نظام اداری رییس جمهور اظهار داشت: در فصل توسعه منابع انسانی بند ۵ و ۶ بر نظام مشارکت و مدیریت دانش تاکید شده است که امید می رود از این مساله به درستی استفاده گردد.
تأکید بر ضرورت لطمه شناسی به محاق رفتن نظام پیشنهادها
وی، با تکیه بر ضرورت لطمه شناسی به محاق رفتن نظام پیشنهادها و نظام مشارکت دست کم در شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: متاسفانه رویکرد شرکت ملی گاز ایران در این زمینه دوگانه است بدین معنا که مدیران ستادی و عملیاتی این شرکت رویکرد بطورکامل متفاوتی دارند در شرکت های عملیاتی پیشنهادهای کارکنان به اصول نتایج ملموس منتج می شود؛ اما در سطح ستادی نظیر وزارتخانه نتایج و برکات این نظام هنوز برای مدیران ارشد ملموس نیست پس رویکرد حمایتی هم ندارند.
رییس امور پژوهش منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران با اعلان اینکه برای چندین سال نظام انگیزشی درباره ی نظام پیشنهادها در شرکت ملی گاز ایران وجود نداشته است، اضافه کرد: بدین ترتیب مدیران عامل شرکت های عملیاتی از اختیارات خارج شمول خود استفاده می کند؛ اما در بخش ستادی حمیتی برای احیای آن وجود ندارد.
تأثیر عوامل انگیزشی در تعالی نظام پیشنهادها و ارائه مدلهای بهبود از محورهای پیشنهادی برای همایش
لواسانی محور پیشنهادی برای این همایش را تأثیر عوامل انگیزشی در تعالی نظام پیشنهادها و ارائه مدلهای بهبود برشمرد و اضافه کرد: بدین ترتیب تا حدودی بهانه های مدیران ستادی ما به نظام پیشنهادها(نظام مدیریت مشارکتی) مرتفع می شود و این تفکر که این نظام محلی برای درآمد است از اذهان آنها پاک می شود.
به گفته ی ایشان، وجود یک نظام انگیزشی، ضابطه مند و ساختارمند به حل این مساله کمک خواهدنمود.
در ادامه این جلسه حمیدرضا قیصری، مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و راندمان توانیر با اعلان اینکه درحال جمع آوری پیشنهادهای برتر و حضور فعال در همایش و جشنواره هستیم، اظهار داشت: از خواسته های دکتر قاسمی گنجاندن مدیریت مصرف در سرفصل های این همایش است تا پیشنهادهای خوبی در این زمینه دریافت نماییم.
وی با اعلان اینکه مدتی است در عرصه نفت گاز و نیرو با ناترازی نیروی انسانی هم مواجه هستیم، در ادامه اشاره کرد که به عنوان کارکنان دولت با ناترازی پرداخت و تورم هم روبه رویم. حالا سیستم اداری ما از نیروی انسانی کارآمد تهی شده است.
قیصری، بحث نظام پیشنهادها را منوط به باور مدیریتی برشمرد و اضافه کرد: حالا همه توجهات معطوف به چیستی و چگونگی نظام پیشنهادها است شاید هیچ سنجه ای برای صلاحیت حرفه ای در سیستم مدیریتی وجود ندارد تا در این زمینه مدیر پاسخگو باشد. شاید مدیران ارشد ارائه پیشنهاد از طرف کارکنان را دلیلی بر ضعف مدیریتی خود می دانند و دلیل دیگر بی توجهی مدیران ارشد به نظام پیشنهادها گرفتاری به امور اجرائی و روزمرگی است.
به گفته ی ایشان، باید در بخش صلاحیت حرفه ای و تغییر نگرش سیستم مدیریتی به نظام پیشنهادها کار کرد.
دکتر مجتبی نوری، مدیر کل دفتر مطالعه، توسعه، فن آوری اطلاعات شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، هم در این جلسه با اعتقاد به اینکه برای رسیدن نظام پیشنهادها به بلوغ لازم به مشارکت بخش مدنی جامعه نیازمندیم، اظهار داشت: با انجام هر کار مدنی و مردمی می توان انتظار داشت که به بلوغ لازم نزدیکتر شده ایم.
توجه به موضوع راندمان مورد تاکید در برنامه توسعه هفتم از محورهای پیشنهادی هجدهمین همایش
دکتر نوری، با تکیه بر ضرورت همراهی NGO ها و سازمان های مردم نهاد و اتاق تجاری در ادامه اشاره کرد که باید دست کم ۲ انجمن علمی در رابطه با موضوع در جلسه حضور می داشت هر چه به سوی فضاهای حکمرانی مطلوب حرکت بکنیم می توان انتظار داشت عملکرد هم بهتر شود. من معتقدم راندمان باید جزو راهبردهای همایش امسال باشد که مورد تاکید در برنامه توسعه هفتم نیز است.
مدیر کل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران ارتقاء راندمان را از راهبردهای حل مسأله ناترازی برشمرد و اضافه کرد: موضوع راندمان هم بصورت عام و هم بصورت خاص شامل همه دستگاهها و بخش خصوصی و غیر دولتی نیز می شود برای پیشرفت راندمان در هر بخشی باید نظام مدیریت نوآوری داشته باشیم و بخش خصوصی و باید مردم را با خود همراه کنیم
نبود سازوکار و بازخورد مناسب از علل بی توجهی به نظام پیشنهادها
در ادامه نشست حمید خواجه نژاد، مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور هم در دومین نشست شورای سیاست گذاری «هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با هدف جهش سازمانی با مشارکت کارکنان» با اشاره به اینکه هم اکنون سکوت سازمانی و بی تفاوتی برخی کارکنان نسبت به مجموعه های کاری شان مشهود است، اظهار داشت: به عنوان یک فرد رسانه ای تصورم این است که قسمتی از این اشکال به نوع نگاه مدیریت در سازمان برمی گردد. همچنان معدود مدیرانی براین باورند که نباید به پرسنل روی خوش نشان دهند تا در قبال سازمان و نحوه مدیریت آن ابراز نظر کنند، بدین سبب به نظام پیشنهادها هم اعتقادی ندارند.
وی نبود گوش شنوا یا ضعف در هنر شنیدن موثر در سازمان را علت دیگر این وضعیت برشمرد و اضافه کرد: نبود سازوکار مناسب دریافت نظرات و ندادن بازخورد به کارکنان فعال و همین طور فقدان نظام جبران متناسب با هر ایده و پیشنهاد مطلوب، سبب سکوت سازمانی شده است.
خواجه نژاد در ادامه اشاره کرد: برخی پرسنل در سازمان ها هم شاید بنا بر تجربه های ناکام گذشته، دیگر علاقه ای به مشارکت در تصمیمات سازمان ندارند. گاهی نیز پیشنهاد پرسنل تنها به بهبود شرایط اداری و دریافتی همکاران، محدود مانده است.
وی ادامه داد: در گام نخست برای مشارکت طلبی نیروی انسانی و فعال کردن آنها در تصمیم سازی های سازمانی ابتدا لازم است که همه کارکنان به چشم انداز، اهداف، اسناد بالادستی و تکالیف قانونی نظیر برنامه هفتم پیشرفت واقف باشند، این در حالیست که شاهدیم گاهی نه فقط چنین نیست بلکه کارکنان حتی از رویکرد مدیران جدید سازمان متبوع خود نیز ناآگاه یا کم اطلاع هستند.
تأکید بر ضرورت وجود نظام جبران متناسب در قبال پیشنهادها
خواجه نژاد با اشاره به ضرورت وجود نظام جبران متناسب در قبال پیشنهادها، اظهار داشت: ممکنست پیشنهاد خوبی هم از طرف همکاری ارائه شود که لازم است جبران در خور شأنی برای وی دیده شود. نظام جبران به صورت مستقیم و غیرمستقیم، باید افراد را تشویق کند و صدالبته چه بهتر که به صورت عمومی در میان تمام همکاران انجام پذیرد تا سبب تشویق دیگر همکاران نیز شود.
وی با انتقاد از اینکه چرا پیشنهادها باید ابتدا پشت درهای بسته بررسی و غربال و سپس به دیگر حوزه ها ارجاع شود، اظهار داشت: کارکنان را باید به این باور برسانیم که پیشنهادهایشان در فضایی شفاف، کارشناسی و به دور از دید سلیقه ای بررسی و نتیجه آن اعلام می شود و قرار نیست این پیشنهاد را دیگری به نام خود کند.
مشاور وزیر کشور با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور اظهار داشت: در نظام پیشنهادها می توان به صورت از بالا به پائین، همکاران را برای دریافت ایده ها و پیشنهادها درگیر کرد و برای این مسأله روز، می توان با در دستور کار گذاشتن آن، برای صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف پیشنهادهای کاربردی و اثربخش دریافت کرد.
خواجه نژاد اضافه کرد: ایجاد نظام پیشنهادها اتفاق مبارکی است که می تواند به افزایش احساس تعلق به سازمان و اعتبار دستگاه منجر شود، بدین سبب همه باید خودرا ذی سود پیشرفت دستگاه بدانند و همراستا با اهداف سازمان، بی تفاوتی و سکوت سازمانی را شکست.
وی اشاره کرد: تغییر را باید از خودمان شروع نماییم، پس چه خوب است که دست اندرکاران این رویداد، نحوه برگزاری همایش و جشنواره را نیز بر طبق پیشنهاد کارکنان خلاق و صاحب ایده دولت، برنامه ریزی و مطابق خواسته اکثریت اجرا کنند.
زهره طاهرخانی، معاون پژوهش و فن آوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران هم با تکیه بر ضرورت لطمه شناسی نظام پیشنهادها نبود تعهد، مدیریت و حمایت مدیران ارشد از این نظام را از علل اجرای ناموفق این نظام برشمرد و اضافه کرد: فعالیت نکردن درباب فرهنگسازی در این زمینه و ناتوانی در ایجاد انگیزه لازم در کارکنان به سبب وجود فرآیندهای پیچیده و زمان بر نبود سیستم های تشویقی متناسب به پیشنهاددهندگان و بحث ارزیابی و بهبود مستمر پیشنهاد از دیگر علل موفق نبودن نظام پیشنهادها بوده است.
وی با انتقاد از نبود ضمانت اجرائی مناسب و ناکافی بودن انگیزه منابع انسانی اظهار داشت: پیشنهاد مشخص من برای این همایش افزودن دو محور حول لطمه شناسی و استقرار نظام پیشنهادها در سازمان های مختلف است.




منبع:

1403/11/10
11:33:58
5.0/5
23
تگهای خبر: آموزش , ابزار , خدمات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات