بومی سازی ۸۵ درصد قطعات صنعت مترو توسط جهاد دانشگاهی
به گزارش ما دیجیتال، مدیر گروه پژوهشی مبدل های الکترونیکی و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی علم و صنعت اظهار داشت: پروژه «رام»؛ قطار ملی ایران، به عنوان یکی از طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی، با بومی سازی ۸۵ درصدی قطعات و مشارکت شرکت های دانش بنیان، گامی مهم در توسعه حمل و نقل شهری کشور برداشته است.
مهدی فاضلی، مدیر گروه پژوهشی مبدل های الکترونیکی و عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی علم و صنعت در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به پروژه رام قطار ملی ایران اظهار نمود: این پروژه یکی از طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی است که از دهه ۸۰، به علت توانایی در حوزه الکترونیک قدرت و نزدیکی به حوزه های پیشرانه قطار شهری، شروع شد. در نخستین گام، این پروژه در مقیاس کوچک و در سال ۹۱، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بعنوان یک طرح تحقیقاتی منعقد گردید که طی آن تجهیزات پیشران مترویی نمونه ای ساخته شود.
وی ادامه داد: کارآمدی و صحت عملکرد این قطعات زمانی به اثبات می رسد که در شرایط واقعی و در یک قطار بین شهری مورد استفاده قرار گیرند. طبیعتاً تأمین این شرایط، نیازمند هزینه های فراوان و حمایت مدیران عالی رتبه مترو بود.
فاضلی افزود: به علت این مشکلات، طرح تا سال ۹۶ با وقفه مواجه شد؛ اما با ابلاغ سند برنامه توسعه ششم، به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان مأموریت داده شد تا حدود ۸۵ درصد دانش فنی قطعات موردنیاز در صنعت مترو را بومی سازی کنند.
وی بیان نمود: با تلاشهای جهاد دانشگاهی، طراحی و ساخت سیستم رانش واگن به واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی واگذار شد. بودجه این طرح هم بر مبنای برنامه توسعه ششم تصویب گردید. در ادامه، شهرداری و معاونت علمی و فناوری در سال ۹۸ برای ساخت یک قطار هفت واگنه به توافق رسیدند.
فاضلی در ادامه اظهار داشت: بودجه این پروژه از جانب معاونت علمی ریاست جمهوری و مترو تأمین شد و ساخت قطار آغاز گردید. نمونه اولیه آن در بهار ۱۴۰۰ تکمیل شد و بعد از آن، تست های عملیاتی و جامع قطار آغاز شد. ازآنجاکه شرایط تست در کشور چندان مساعد نیست، آزمایش ها در خطوط شهری انجام گرفت.
وی ادامه داد: به علت حساسیت بالا در این بخش و اهمیت حفظ سلامت شهروندان و نظام حمل و نقل شهری، این آزمایش ها در شب ها و در زمان هایی که تعداد مسافران کم بود، با احتیاط فراوان انجام می شد.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت بیان نمود: تست های اصلی و جامع تحت نظارت یک شرکت بین المللی انجام شد و در آبان سال گذشته، تأییدیه اولیه برای بارگیری مسافران دریافت شد. خط مترو تهران-پرند، بعنوان خطی با کمترین تردد، برای اجرای این طرح درنظر گرفته شد.
وی اظهار داشت: از سال ۱۴۰۳، قطار در این راه قرار گرفت و در صورت بروز مشکل در هر بخش، پیمانکار مربوطه آنرا برطرف می کند. تابحال این قطار بدون مشکل جدی، ۶۰ هزار کیلومتر را طی کرده است.
فاضلی خاطرنشان کرد: این گام مثبت زمینه ای شد تا فاز بعدی تولید انبوه آغاز شود. در سال ۱۴۰۰، قراردادی برای تولید انبوه بین مترو تهران و واگن سازی تهران منعقد گردید. اما به علت مسائل مالی و ایمنی، این قرارداد نیازمند زمان بیشتری بود که با مشخص شدن نتایج آزمایش ها، موانع موجود برطرف شد.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت تصریح کرد: بخشی از بودجه این طرح تأمین شده و قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن، در چارچوب ۱۵ رام قطار ۷ واگنه، منعقد شده است. اجرای این پروژه توسط واگن سازی تهران، سازندگان تجهیزات و جهاد دانشگاهی صورت خواهد گرفت تا بخشی از کمبود قطار در ناوگان عمومی برطرف شود.
وی افزود: پروژه ساخت واگن مترو یک مگاپروژه است که توسط چندین واحد صورت می گیرد. جهاد دانشگاهی به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و ساخت هر بخش از تجهیزات، توسط شرکتهای بزرگ و کوچک صورت می گیرد. در جهاد دانشگاهی، امکان تولید پیشران برای ۳ تا ۴ رام قطار در ماه وجود دارد. اما اگر سایر بخش ها نتوانند واگن یا ترمز را تأمین کنند، محصول نهایی آماده نخواهد شد.
فاضلی اضافه کرد: این پروژه نخستین پروژه بزرگ است که توسط واگن سازی تهران و سایر شرکت ها در حال انجام می باشد. قرارداد ۲۰ماهه آن منعقد شده است و در صورت حل مشکلات تولید انبوه، میتوان با استفاده از ظرفیتهای موجود، سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ واگن تولید کرد و بخشی از نیاز کشور در حوزه حمل و نقل ریلی را برطرف ساخت.
وی تاکید کرد: حمایت مسؤلان و تأمین منابع مالی، امکان اجرای این پروژه در زمان مقرر را فراهم می آورد. تیم تخصصی خوبی در این بخش تشکیل شده و امکان توسعه حمل و نقل بین شهری برای مسافران و حمل بار فراهم است.
فاضلی خاطرنشان کرد: ناوگان قدیمی کشور نیازمند بروزرسانی است. هم اکنون، مبحث قطارهای پرسرعت در قانون هفتم توسعه آمده است. در صورت تأمین منابع مالی، دانش موردنیاز در این بخش توسعه می یابد و در نهایت، منجر به بهبود حمل و نقل ریلی در کشور خواهد شد.
منبع: ما دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب