با گذشت ۱۸ روز از دستور رئیس جمهور؛

۱۰۰هزار سیم كارت مزاحم پیامكی قطع شد، اظهار مشتركان به كاهش پیامها

۱۰۰هزار سیم كارت مزاحم پیامكی قطع شد، اظهار مشتركان به كاهش پیامها ما دیجیتال: با گذشت ۱۸ روز از دستور رئیس جمهور مبنی برحل سریع معضل پیامكهای تبلیغاتی، شمار سیم كارتهای مسدود شده به سبب ارسال این پیامكها، با جهشی قابل توجه به ۱۰۰ هزار سیم كارت رسید.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، به دنبال دستور صریح رئیس جمهور در خصوص حل مشكل پیامك های تبلیغاتی كه سالهاست مشتركان تلفن همراه با آن مواجهند، روند پیگیری این مساله از طرف وزارت ارتباطات سرعت بیشتری یافته است. حسن روحانی اول بهمن ماه در جمع مدیران وزارت ارتباطات با تاكید براینكه دریافت پیامك های گاه و بیگاه تبلیغاتی نارضایتی مردم را به همراه دارد، از وزیر ارتباطات خواست چاره ای برای این معضل بیاندیشد. سپس این دستور، وزیر ارتباطات به دفاتر خدمات ارتباطی كه با شیوه های غیرقانونی، سیم كارت تلفن همراه را در اختیار ارسال كنندگان پیامك های مزاحم قرار می دهند، اخطار داد و اعلام نمود: سوژه جریمه «لغو مجوز» بدون چشم پوشی و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ گردیده و اجرایی می شود. سپس آن در فاصله كمتر از یك هفته، محمدجواد آذری جهرمی اعلام نمود كه با بی توجهی به اخطارهای مربوط به فروش غیرقانونی سیم كارت، مجوز ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی لغو شده و سیستم شناسایی مزاحم های پیامكی در یك روز ۸۴۰ سیم كارت متخلف را شناسایی و قطع كرده است. چونكه به اعتقاد وزیر ارتباطات بیشترین اعتراضات از پیامكهای تبلیغاتی مربوط به پیامك هایی است كه از سمت سیم كارت های شخصی و به صورت انبوه ارسال می شود و ارسال پیامك از سرشماره های پیامكی در صورت اعتراض كاربران، به راحتی قابل رسیدگی است. براین اساس وزارت ارتباطات بوسیله فرآیند هوش مصنوعی و باز دریافت شكایات از كاربران، نسبت به قطع سیم كارت های ارسال كننده این پیامك های مزاحم اقدام می كند. قطع ۴۰ هزار سیم كارت مزاحم در ۴۰ روز آمارها نشان داده است كه تا ۸ دی ماه امسال حدود ۶۲ هزار سیم كارت ارسال كننده پیامك های تبلیغاتی از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسدود شده بود؛ الان با گذشت نزدیك به ۴۰ روز و سپس دستور رئیس جمهور و سرعت بخشیدن به پیگیری این معضل، شمار سیم كارتهای قطع شده به رقم ۱۰۰ هزار سیم كارت نزدیك شده است. آخرین آمار نمایش شده از وضعیت برخورد با سیم كارت های شخصی ارسال كننده پیامك تبلیغاتی كه در پایگاه اطلاع رسانی رگولاتوری انتشار یافته است، نشان داده است كه بیشتر از ۹۸ هزار و ۶۵۲ سیم كارت تا اختتام روز ۱۷ بهمن ماه جاری به سبب ارسال پیامك تبلیغاتی مزاحم، قطع سرویس شده اند. این درحالی است كه تا روز ۲۵ آذرماه شمار سیم كارت های قطع شده به سبب مزاحمت پیامكی، ۳۰ هزار سیم كارت و تا هشتم دی ماه، ۶۲ هزار سیم كارت بود. آخرین آمار رگولاتوری از برخورد با سیم كارت های شخصی كه نسبت به ارسال تبلیغات اقدام می كنند، از آن حكایت می كند كه روند برخورد رگولاتوری شدت بیشتری یافته و درعرض ۴۰ روز تعداد ۴۰ هزار سیم كارت مسدود شده است. در این زمینه وزیر ارتباطات باز اعلام نمود كه ظرف ۳ روز مزاحمت های پیامكی ۹۰ درصد كاهش پیدا كرده، سیم كارتهای شناسایی شده ارسال كننده پیامك های مزاحم، از ۵۸۰۰ سیم كارت فعال به حدود ۲۰۰ سیم كارت در روز كاهش یافته و میزان شكایات به سامانه ۱۹۵ هم با كاهش ۹۵درصدی روبرو شده است. اذعان مشتركان به كاهش دریافت پیام های تبلیغاتی در این زمینه وزیر ارتباطات در ادامه پیگیری ها برای حل معضل پیامك های تبلیغاتی، با بیان نظرسنجی در شبكه اجتماعی توئیتر، از مشتركان تلفن همراه خواست در مورد بهبود شرایط نظر بدهند. در این فرم نظرسنجی ۴ سوال برای كاربران در مورد اینكه پیامك های ارسالی از شماره های شخصی برای شما «متوقف شده است»، «كاهش قابل توجهی داشته است»، «تغییری نكرده است» و «دریافت نمی كنم»، طرح شده است. با گذشت ۲ روز از طرح این نظرسنجی ۴۱ درصد پاسخ دهندگان اعلام نموده اند كه دریافت پیامك های ارسالی از شماره های شخصی «كاهش قابل توجهی داشته است» و ۳۷ درصد باز به گزینه «تغییری نكرده است»، رای داده اند. سیم كارت های ارسال كننده پیامك را معرفی كنید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شناسایی سیم كارت هایی كه نسبت به ارسال پیامك انبوه تبلیغاتی اقدام می كنند، از فرآیندهای هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشتركان بهره برده است. در این زمینه طبق دستورالعملی كه به اپراتورهای موبایل داده شده سیم كارت های شخصی ارسال كننده پیامك های تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد می شود. بررسی رگولاتوری از آن حكایت می كند كه از این سیم كارت ها تنها برای ارسال پیامك انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست. از این رو برمبنای حجم زیادی از پیامك كه فعال می شود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شماره ها را به رگولاتوری گزارش می كنند. از آنجایی كه ارسال پیامك تبلیغاتی ناخواسته، نوعی تخلف شمرده می شود، رگولاتوری در صورت دریافت شكایت و درخواست از مردم باز نسبت به قطع سرویس پیامك های تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام می كند. از این رو مشتركان موبایل می توانند با شماره گیری كددستوری ستاره هشتصد مربع (*۸۰۰#) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامك های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام نمایند. در این سامانه علاوه بر امكان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینه ای باز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد كه كاربر با واردكردن شماره موبایلی كه از آن پیامك دریافت می كند می تواند آنرا گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدودكردن آن شماره اقدام نماید. بر طبق اعلام رگولاتوری، تابحال در سامانه ستاره هشتصد مربع بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواهان قطع دریافت پیامك تبلیغاتی شده اند و این تعداد مشترك در فهرست سیاه قرار داده شده اند تا برایشان پیامك تبلیغاتی ارسال نشود. در این زمینه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باز از تشدید برخورد با ارسال كنندگان پیامك های تبلیغاتی سپس دستور رئیس جمهوری آگاهی داده و یكی از راهكارهای مقابله با پیامك های تبلیغاتی را كمك مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و اظهار داشت: اگر مردم پیامك تبلیغاتی را دریافت نمودند شماره آن پیامك را به ۱۹۵ ارسال نمایند تا در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام نماییم. حسین فلاح جوشقانی اضافه كرد: برای حل این مشكل نیازمند همكاری همه دستگاهها و اصلاح قانون هستیم. البته به جز برخوردهای سلبی باید روش های تشویقی باز در نظر گرفته شود و بهترین مسیر این است كه كسب و كارهای كوچك برای كارهای تبلیغاتی خود با شركت های تبلیغاتی دیجیتال همكاری كرده و هم محصول خودرا تبلیغ كنند و هم موجب مزاحمت مردم نشوند. برخورد با صاحبان سیم كارت های ارسال كننده پیامك تبلیغاتی از طرف دیگر رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باز دراین باره اعلام نمود: هرچند قبل از این باز سامانه #۸۰۰* در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امكان مشاهده و لغو خدمات ارزش افزوده و امكان دریافت پیامك های تبلیغاتی را از سرشماره های دارای مجوز فراهم می كرد اما رواج استفاده از سیم كارت های شخصی برای ارسال پیامك تبلیغاتی و فروش كالاها و خدمات سبب گلایه و شكایت برخی از هموطنان شده بود. جمال هادیان اضافه كرد: برای پیشگیری از مزاحمت های پیامكی، سامانه خودكار تشخیص پیامك های مزاحم در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مشورت تعدادی از صاحب نظران با تنظیمات جدید شروع به كار كرد و اصلاحاتی باز در فرآیند دریافت شكایات مردمی بوسیله سامانه ۱۹۵ اعمال شد. رئیس مركز روابط عمومی وزارت ارتباطات افزود: یك روز سپس دستور رئیس جمهور و با آغاز كار سامانه خودكار تشخیص پیامك های مزاحم در همان روز اول قریب به ۵۸۰۰ سیم كارت متخلف قطع شد و هم اكنون هم شناسایی و قطع سیم كارت های متخلف همچنان ادامه دارد. وی افزود: هموطنان در صورت دریافت پیامك های تبلیغاتی مزاحم می توانند شماره مربوطه را با استفاده از سیم كارت خودشان به سرشماره ۱۹۵ پیامك كنند تا سپس بررسی و اثبات تخلف، نسبت به قطع شماره متخلف و برخورد با صاحب آن اقدام گردد. هادیان اضافه كرد: وزارت ارتباطات ارسال پیامك های تبلیغاتی بدون اجازه دریافت كننده را مصداق تجاوز به حق الناس می داند و پیگیری و برخورد با متخلفان را در دستور كار خود قرار داده است و در مقابله با این پدیده از همه هموطنان كمك می طلبد.

1397/11/19
14:39:15
5.0/5
4620
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , تلفن , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات