به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، به نظر می رسد شرکت پیشگام سونی قرار است در مسابقه ربات های انسان نما حضور پیدا کند، چون که این شرکت مشهور ژاپنی به تازگی ادعا کرده است که وقتی بهترین برنامه های کاربردی را برای ربات های انسان نما تعیین کند، می تواند به سرعت آنها را تولید نماید.
این خبر برای کسانی که چندین سال است منتظر تولید ربات های انسان نمای واقعی از جانب شرکت خوشنام سونی هستند، لذت بخش خواهد بود.
هیرواکی کیتانو(Hiroaki Kitano) مدیر ارشد فناوری سونی در یک مصاحبه به رویترز عنوان کرد: از نظر فناوری، چندین شرکت در جهان همچون شرکت ما، فناوری لازم را در اختیار دارند تا به محض این که مشخص شود کدام استفاده از ربات های انسان نما امیدوارکننده است، آنها را به سرعت تولید کنند.
وی افزود: ما سرمایه گذاری(برای ساخت) را تنها زمانی انجام خواهیم داد که این سرمایه گذاری ضروری تشخیص داده شود. ما در ربات های انسان نما پتانسیل می بینیم، اما همچنین معتقدیم که اشکال دیگر ربات ها هم بسیار مهم هستند.
شرکت سونی با سابقه ای طولانی در توسعه الکترونیک و ربات ها، شرکتی است که علاقه مندان به این حوزه مدت هاست منتظر چنین خبری از سوی آن بوده اند.
قابل ذکر است که بیشتر از ۲۰ سال پیش بود که شرکت سونی یک سگ رباتیک به نام Aibo را معرفی نمود، یعنی در زمانی که سگ های رباتیک مانند امروز هنوز بر سر زبان ها نیفتاده بودند.
بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ بیشتر از ۱۵۰ هزار دستگاه از سگ رباتیک Aibo فروخته شد و در سال ۲۰۱۸، یک نسخه بهبود یافته از آن منتشر شد که در شش ماه اول پس از معرفی شاهد فروش حدود ۲۰ هزار دستگاه از آن بودیم.
البته شرکت سونی تنها شرکتی نیست که در این حوزه خبرهای خوشی دارد. شرکت هوندا موتور و شرکت هیوندای موتور هم سال هاست که روی ربات های انسان نما کار می کنند.
ایلان ماسک هم در سپتامبر ۲۰۲۲ از نمونه اولیه ربات انسان نمای شرکت تسلا معروف به اپتیموس(Optimus) رونمایی کرد. تسلا در حال بررسی استقرار هزاران ربات از این نوع در کارخانه های خود است و در نهایت می خواهد میلیون ها اپتیموس را در سراسر جهان به فروش برساند.
شرکت سونی به دنبال نفوذ به دنیای "متاورس" هم هست. کیتانو در مصاحبه با رویترز ادعا کرد که شرکت سونی به دلیل تجربه اش در فناوری صوتی و تصویری و محتوای سرگرمی همچون موسیقی و بازی های ویدیویی، در موقعیت پایداری برای ایفای نقشی مهم در دنیای متاورس یا دنیای مجازی فراگیر قرار دارد.
وی عنوان کرد: در مورد متاورس، اینطور نیست که مردم فقط به این دلیل که شما یک مکان را بوجود آورده اید در آن حاضر و ظاهر شوند، بلکه محتوا چیزی است که متاورس را می سازد.
کیتانو در یک رویداد رسانه ای خاطرنشان کرد که سونی تلاشهای تحقیق و توسعه خود را افزایش خواهد داد. وی توسعه حسگرها، هوش مصنوعی و فضاهای مجازی دیجیتال را به عنوان زمینه های فنی مهم برای پشتیبانی از رشد اقتصادی سونی معرفی نمود.
کیتانو به خبرنگاران عنوان کرد: حسگرها، هوش مصنوعی و فضاهای مجازی که در هم تنیده شده اند، هسته فناوری ما هستند و قدرت بزرگ ما خواهند بود.
سنسورهای تصویری سونی اغلب در گوشی های هوشمند یافت می شوند و به صورت فزاینده ای جزوی از قطعات ضروری خودروها هم هستند، چراکه خودروسازان برای کاهش تصادفات رانندگی و گذار به سمت رانندگی خودران تلاش می کنند.
به همین دلیل، سونی نیاز به پایه سازی محکمی برای تولید ربات های انسان نما دارد. حالا جالب توجه خواهد بود که ببینیم در آینده از آزمایشگاه های تحقیق و توسعه این شرکت چه چیزهایی بیرون می آید.
منبع: ما دیجیتال