در زمانه زندگی دیجیتال رگولاتور بخش های مختلف باید هماهنگ عمل کنند
به گزارش ما دیجیتال، مدیرعامل آسیاتک تصریح کرد: تازمانی که رگولاتورهای بخش های مختلف باهم به یک جمع بندی نرسند، مسائل و مشکلاتی که وجود دارند از بین نمی روند.
به گزارش ما دیجیتال به نقل از روابط عمومی شرکت انتقال دیتای آسیاتک، اولین جلسه از سلسله نشست های فناوری با عنوان «به سوی تنظیم گری نسل ۵، تجربه های ملی و بین المللی» سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار گردید.
مهندس محمدعلی یوسفی زاده در اینباره توضیح داد: ما چیزهایی در حوزه ارتباطات نیاز داریم که در بانک مرکزی به آن توجهی نمی گردد. برای مثل اگر به فکر اقتصاد پلت فرم ها و اپراتورها بودیم، دایرکت دبیت را مدیریت می کردیم یا تضادی که در حوزه مدیریت ترافیک بین رگولاتور صداوسیما و رگولاتور ارتباطات وجود دارد، حل می شد.
به گفته او مادامی که رگولاتورها برای تسهیل سرویس دهی و بالارفتن کیفیت سرویس دهنده ها و ارتباط دهنده ها فکری نکنند، بخش خصوصی ناچار است وقتی را که باید صرف توسعه شود صرف این چالش ها کند.
در استراتژی های کوتاه مدت چالش داریم
مهندس یوسفی زاده در رابطه با سایر چالش ها هم اظهار داشت: ما در نبود و یا عدم به روز رسانی ره نگاشت فناوری و ارتباطات چالش داریم برای نمونه ما اگر می دانستیم پهن باند موبایل در فلان تاریخ می آید تمرکز خویش را روی ADSL نمی گذاشتیم. در واقع ره نگاشتی از ورود آن نداشتیم.
او همینطور افزود: خصوصی سازی ما بایستی تخصصی تر شود و رویکرد احتیاج به تغییر دارد. ارتباطات انگار در لحظه از آب و گاز هم واجب تر شده؛ ازاین رو اپراتورها وظیفه سنگینی برای پاسخگویی به این نیاز دارند. اپراتوری با ترکیب سهامداری مناسب می تواند رضایت عموم مردم را جلب نماید. برای از بین بردن نارضایتی قیمت گذاری دستوری و پایین راه چاره نیست.
مهندس یوسفی زاده همینطور بیان نمود: درخواست ما از ابتدا این بود که عرضه و تقاضا تعرفه ها را تعیین کند. وقتی اقتصاد اصلاح گردد نتیجه اش توسعه و رقابت سالم می باشد.
بخش خصوصی امکان نوآوری ندارد
به گفته او چالش های موجود امکان نوآوری را از بخش خصوصی می گیرد. ما هنگام ورود تکنولوژی آنرا تحلیل نمی نماییم و زمانی به سراغ آن می رویم که برایمان تهدید باشد.
مدیرعامل آسیاتک افزود: در دنیا زمانیکه اینترنت از بستر ثابت به موبایل تغییر نمود، بستر ثابت را تقویت کردند تا موبایل بتواند رشد خویش را ادامه دهد. اما در کشور ما چنین نیست چون تکنولوژی ها را بموقع تجزیه و تحلیل نمی نماییم.
او ضمن اشاره به این که رگولاتور ما باید هدف گذاری و سیاستگذاری کند، تصریح کرد: رگولاتوری ما باید نقش R&D داشته باشد. نه این که با رگولاتور سر پرونده مشترکان یا و شکل تحویل مستندات بجنگیم. بخش اعظم نظارت رگولاتور درگیر اپراتورهایی است که کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار را دارند. پولی که باید برای پژوهش و توسعه (R&D) صرف شود، صرف نگهداشت تکنولوژی های منسوخ شده می شود.
او همینطور در جهت نقصهای رگولاتوری ارتباطات خاطرنشان کرد: در حوزه ۵G ما هم اکنون فرکانس مناسب در اپراتور ها نداریم. مقرر است فرکانسی را به مزایده بگذارند که تحقیقات آن در سال ۹۸ انجام شده است. برپایه همان مدل هم به سمتی می ریم که اپراتورهای غالب، غالب تر می شوند. درحالیکه در دنیا چنین نیست. تکنولوژی ۵G هم باید به شبکه ثابت اضافه شود.
ارزش بازار صنعت ICT حفظ نشده است
ندس یوسفی زاده در ادامه اظهار داشت: رگولاتور ما نتوانسته ارزش بازار را احصا کند. اگر مخابرات را با یک فروشگاه زنجیره ای حاضر در بازار سرمایه مقایسه نماییم ارزش مخابرات با بیشتر از ۱۲ هزار مرکز تلفن و ساختمان ۵۰ همت است درحالی که ارزش آن فروشگاه زنجیره ای که پایین ترین میزان ملک و دارایی ثابت را در تراز خود دارد ۵۵ همت است؛ حال بماند ارزش تکنولژی و شبکه و مشتریان و برند و... و.. ما در این صنعت متخصصان فنی داریم اما اقتصاددان نداریم.
وی افزود: ما باید بتوانیم ارزش این بازار را حفظ نماییم. در واقع اپراتورهای ما برای توسعه مالی راهی و دانشی جز دریافت وام ندارند در حالیکه انواع ابرازهای درست تأمین مالی باراز سرمایه هم وجود دارد. اگر بازار ما ارزش مناسب خویش را داشت ضمن حل این مشکلات کارشناسان حوزه ناچار به کارکردن در اپراتورهای دست چندم دیگر کشورها نبودند.
این نشست به همت دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد و صادق عباسی شاهکوه و حسین فلاح جوشقانی، روسای اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و حسن شانه ساززاده، رئیس هیأت شاتل از دیگر سخنرانان آن بودند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب