صرفه جویی 500 هزار یورویی در ساخت واگن قطار ملی

صرفه جویی 500 هزار یورویی در ساخت واگن قطار ملی به گزارش ما دیجیتال، مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه ای صنعتی در پژوهشکده برق جهاددانشگاهی اظهار داشت: قطار ملی با 85 درصد خودکفایی تولید شده است که هر واگن آن 500 هزار یورو صرفه جویی ارزی را بدنبال دارد.


محمد فرزی، مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه ای صنعتی در پژوهشکده برق جهاددانشگاهی، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پیشینه پروژه حمل و نقل ریلی و مترو در تهران اظهار داشت: قبل از اجرای پروژه قطار ملی، حدود ۱۴۰۰ واگن برای مترو تهران وارد شده بود که تنها ساخت بدنه فلزی و تجهیزاتی مانند چراغ و صندلی آن در داخل کشور انجام می شد. درحالی که عمده تجهیزات پیشرفته و نقشه های فنی آنها توسط شرکت های خارجی ارائه و تولید می شد. در این بین، سهم تولید داخلی تنها ۳۰ درصد بود.
فرزی با اعلان اینکه در طرح قطار ملی برای اولین بار قرار شد طراحی و ساخت تجهیزات اصلی در داخل کشور صورت گیرد، اضافه کرد: لازمه این طرح، طراحی اولیه برای مسیرهای فراز و فرود خطوط و همین طور طراحی مفهومی قطار بود که این اقدامات بطور کامل در داخل انجام شد.
وی افزود: قطارهای داخل شهری برخلاف قطارهای برون شهری خودکشش هستند و نیاز به لوکوموتیو ندارند؛ به این معنا که هر واگن می تواند نیروی محرکه مستقل داشته باشد. در طراحی مفهومی، بررسی گردید که چه تعداد از واگن ها باید مجهز به نیروی محرکه باشند و خوشبختانه این مرحله با موفقیت انجام شد.
مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه ای صنعتی افزود: در مرحله دوم، وارد طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش شدیم که شامل گیربکس، سیستم تغذیه، موتور، ادوات کنترل دور موتور و قطار است. این پکیج در پروژه جهاددانشگاهی تعریف شد و تمام تجهیزات آن در داخل ساخته شد. قطار ملی تا حالا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش با مسافر را در خط پرند-تهران ثبت کرده و به عنوان نخستین قطار با فناوری بومی شناخته می شود.
فرزی همین طور با اشاره به این که قطار ملی به زودی وارد خط یک مترو تهران خواهد شد، اشاره کرد: با تامین تجهیزات و قطعات لازم برای جلوگیری از وقوع تصادف در وضعیت پر بودن ایستگاه ها، این قطار آماده بهره برداری در خط یک مترو تهران خواهد بود.
وی درباره ی صرفه جویی ارزی حاصل از تولید قطار ملی اظهار داشت: هزینه خرید یک واگن مترو از خارج، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو است که آن هم به سبب شرایط تحریمی با دشواری وارد کشور می شود. درحالی که هزینه تولید انبوه قطار ملی برای هر واگن حدود ۹۰۰ هزار یورو است که صرفه جویی ۵۰۰ هزار یورویی در هر واگن را به همراه دارد. با درنظر گرفتن هر رام قطار که از ۷ تا ۸ واگن تشکیل شده است، این صرفه جویی بین ۳.۵ تا ۴ میلیون یورو در هر رام قطار خواهد بود.
فرزی اضافه کرد: ۸۵ درصد از هزینه ۹۰۰ هزار یورویی تولید هر واگن قطار ملی بصورت ریالی است و تنها ۱۵ درصد قطعات از خارج وارد می شود. این مساله علاوه بر صرفه جویی ارزی، سبب افزایش اشتغال و باز شدن مسیرهای جدید برای توسعه قطارهای سریع السیر در کشور خواهد شد.
وی با اشاره به نیاز کشور به حدود ۱۰ هزار واگن طی پنج سال آینده، اظهار داشت: محدودیت تولید واگن در کشور به ظرفیت شرکت های واگن ساز بازمی گردد. هم اکنون، ظرفیت ساخت سالانه حدود ۵۰۰ واگن در کشور وجود دارد. جهاددانشگاهی در این جهت سیستم رانش ۲۱۰ واگن، معادل ۳۰ رام قطار، را تامین کرده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: سطح دانش و فناوری به کاررفته در تولید قطار ملی معادل شرکت های چینی است. بطوریکه در نمایشگاه اخیر، شرکت هایی از صربستان نیز برای خرید قطعات تولیدشده توسط جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کردند. با این وجود، برای حضور در بازارهای جهانی، باید محصولی نهایی و کامل ارائه شود. همکاری سیستم رانش با یک شرکت واگن ساز و تشکیل کنسرسیومی از شرکت های دخیل در تولید قطار ملی، گام مهمی برای صادرات خواهد بود.
وی ادامه داد: برای ورود به بازارهای خارجی، ابتدا باید نیاز داخلی تامین و سپس با حضور قوی در بازار داخلی، به فکر توسعه صادرات بود.
فرزی در آخر اظهار داشت: دانش ساخت قطار ملی بطور کامل به دست آمده است، اما استفاده بهینه از این فنآوری نیازمند تصمیم گیری های قاطع از طرف مسئولان ذی ربط برای پشتیبانی از تولید داخلی است. باوجود گذشت سه سال از شروع پروژه قطار ملی، نخستین قرارداد تولید انبوه آن با اما و اگرهای بسیار روبه رو شده و هنوز تامین مالی آن بطور کامل انجام نشده است.
وی اشاره کرد: این طرح علاوه بر صرفه جویی ارزی و افزایش ظرفیت واگن های مترو، به رفاه مردم نیز کمک می نماید. بنابراین، لازم است تولیدکنندگان داخلی در تمامی مراحل این پروژه از یک متولی مشخص و حمایت کافی برخوردار باشند. اکنون صحبت هایی درباره ی خرید واگن از شرکت های چینی مطرح است. بااین حال، باید در کنار استفاده از ظرفیت شرکت های خارجی، به توان داخلی نیز توجه ویژه ای شود.




منبع:

1403/09/26
09:55:46
5.0/5
108
تگهای خبر: پروژه , دانش , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات