نیچر منتشر كرد؛

حدود نیمی از محققان در عرض یک دهه از علم خارج می شوند

حدود نیمی از محققان در عرض یک دهه از علم خارج می شوند ما دیجیتال: بیست سال انتشار داده ها در کشورهای مختلف و رشته های مختلف نشان میدهد حدود نیمی از محققان 10 سال پس از نخستین مقاله خود، علم را ترک می کنند و احتمال ترک علم در زنان بیش از مردان است.

به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، مجله «نیچر» در گزارشی به یک مطالعه بزرگ که نزدیک به ۴۰۰ هزار دانشمند در ۳۸ کشور را مورد بررسی قرار داده است، پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که یک سوم این محققان پنج سال بعد از انتشار نخستین مقاله خود، «علم» را ترک می کنند و هیچ مقاله علمی منتشر نمی کنند.
این مقاله که در مجله «Higher Education» انتشار یافته است، از داده های پایگاه استنادی «اسکوپوس» برای پیگیری روند انتشارات علمی محققان به عنوان شاخصی برای فعالیت پژوهشی آنها بهره برده است.
این مطالعه نشان داده است که بطور کلی احتمال ترک کردن علم توسط زنان بیش از مردان است؛ اما میزان این تفاوت در رشته های مختلف متفاوت می باشد.
در این مطالعه کارهای انتشاراتی دو گروه از محققان مورد بررسی قرار گرفتند. نخستین گروه؛ ۱۴۲ هزار و ۷۷۶ پژوهشگر (شامل ۵۲ هزار و ۱۱۵ زن) بودند که در سال ۲۰۰۰ آغاز به انتشار مقاله کرده بودند. گروه دوم نیز ۲۳۲ هزار و ۸۴۳ پژوهشگر (شامل ۹۷ هزار و ۱۴۵ زن) بودند که در سال ۲۰۱۰ آغاز به انتشار کرده بودند. این محققان نماینده ۱۶ رشته علمی از کشورهایی همچون ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای سراسر اروپا بودند.

این مطالعه نشان داد که در پنج سال اول، یک سوم دانشمندان گروه سال ۲۰۰۰ از انتشار مقالات دست کشیده بودند. در عرض ۱۰ سال این میزان به حدود نیمی از محققان افزوده شد و تا سال ۲۰۱۹ نزدیک دو سوم از محققان انتشار مقاله را متوقف کردند.
زنان ۱۲ درصد بیش از مردان احتمال داشت که بعد از پنج یا ۱۰ سال علم را ترک کنند. تا سال ۲۰۱۹ تنها ۲۹ درصد از زنان گروه اول (گروه سال ۲۰۰۰) همچنان به انتشار ادامه می دادند؛ در صورتیکه این میزان برای مردان نزدیک به ۳۴ درصد بود.
در گروه سال ۲۰۱۰ شکاف جنسیتی کم تر بود. حدود ۴۱ درصد از زنان و ۴۲ درصد از مردان، ۹ سال بعد از انتشار نخستین مقاله خود همچنان به انتشار ادامه می دادند. این کاهش روند شکاف جنسیتی امیدوار کننده است.
در برخی رشته های علمی؛ خصوصاً رشته های علوم زیستی تفاوت چشم گیری بین مردان و زنان وجود داشت. به عنوان مثال؛ احتمال خروج زنان از علم بعد از ۱۰ سال در رشته زیست شناسی ۵۸ درصد بود. در حالی که این رقم برای مردان نزدیک به ۴۹ درصد بود. در مقابل در رشته فیزیک احتمال خروج زنان از علم پس از ۱۰ سال حدود ۴۸ درصد بود که حدودا با مردان (۴۷ درصد) مشابه بود. همین طور در رشته های ریاضیات، مهندسی و علوم کامپیوتر نیز شکاف جنسیتی کم تر وجود داشت. این ها رشته هایی هستند که زنان در آنها کم تر حضور دارند.
عواملی مثل انتقال به یک مؤسسه ای که بر پژوهش کم تر متمرکز است و همین طور پذیرش شغلی در صنعت و یا مشاغل مدیریتی می تواند چرایی خروج دانشمندان از علم و دست کشیدن از انتشار مقالات را توضیح دهد. با اینحال هنوز ۱۰۰ درصد هم معین نیست که چرا افراد از انتشار مقاله دست می کشند.
در یک مطالعه که در سال ۲۰۲۳ انجام شده است، ۷۷۳ عضو هیات علمی در مؤسسات دانشگاه آمریکایی را بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های این مطالعه نشان داد که دلیلهای خانوادگی، وضعیت شغلی و حقوق؛ عوامل مهمی برای دست کشیدن محققان از انتشارات هستند.
پژوهشگران این مطالعه قصد دارند که در آینده نظرسنجی های وسیع تری با بهره گیری از چت بات های هوش مصنوعی انجام دهند تا دلیلهای خروج محققان از این حرفه را بررسی نمایند.

1403/08/05