معاون توسعه صندوق نوآوری تاكید كرد؛

مشارکت در سود و زیان طرح های دانش بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان

مشارکت در سود و زیان طرح های دانش بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان به گزارش ما دیجیتال، معاون توسعه صندوق نوآوری اظهار داشت: صندوق نوآوری با مشارکت در سود و زیان طرح های دانش بنیان در ریسک شرکتهای دانش بنیان شریک می شود. سقف مشارکت هم تا ۱۰۰ میلیارد تومان است.



به گزارش ما دیجیتال به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه سفرهای استانی صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست معرفی خدمات این صندوق به شرکتهای دانش بنیان استان کرمانشاه با حضور مسؤلان صندوق نوآوری برگزار گردید.
در این نشست که در برج فناوری کرمانشاه و به دعوت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار شد، دکتر محمد رشیدی نماینده استان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دکتر سیاوش ملکی فر معاون توسعه، مهندس محسن نوتاش مدیر ارتباط با مشتریان، مهرداد خلیلی مدیر تسهیلات و خدمات اهرمی و مهدی خالقی مدیر امور ذینفعان و مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشتند.

وظیفه اصلی صندوق نوآوری رفع مشکلات مالی شرکتهای دانش بنیان است

دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم در ادامه این مراسم با تشریح عرضه چهار خدمت اصلی صندوق نوآوری به شرکتهای دانش بنیان استان کرمانشاه به منظور توسعه محصولات فناورانه و نوآورانه و پیشرفت این شرکت ها بیان نمود: چهار خدمتی که می توانیم در این سفر برای شما مصوب نماییم در واقع چهار نوع وام است که هر یک اعداد و سقف مشخصی دارند که از راه صندوق پژوهش و فناوری استان به شرکتهای دانش بنیان اعطاء می شود.
به گفته وی، این خط اعتباری عبارت است از بهینه سازی، سرمایه در گردش، تولید صنعتی (سرمایه ثابت) و لیزینگ؛ که تلاش و هدف ما مصوب شدن این خدمات برای بخشی از شرکتهای دانش بنیان در جریان این سفر سه روزه است. علاوه بر عرضه این خدمات، نشست هایی را با ۳۰ شرکت دانش بنیانی که برای دریافت تسهیلات، ثبت نام و اعلام آمادگی کردند، برگزار می گردد. این در شرایطی است که در شرایط عادی دریافت این وام ها بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد در حالیکه در جریان این سفر سه روزه با سرعت عمل بسیاری و در ظرف ۴۵ دقیقه دریافت وام مصوب می شود.
ملکی فر در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: سرمایه صندوق در طول فعالیت ۱۰ ساله خود، از ۳ همت به ۱۰ همت رسیده است چون که نیاز مالی شرکتهای بزرگ دانش بنیان در جهت گسترده شدن خود آنها هم افزوده شده است. صندوق نوآوری با همان سرمایه ۳ همت توانسته تابحال ۶۵ همت انواع خدمات مالی به شرکتهای دانش بنیان عرضه نماید.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که این صندوق و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دو نهاد مستقل در عرضه خدمات به شرکتهای دانش بنیان هستند، اعلام کرد، معمولاً برخی شرکت ها با اشتباه گرفتن این دو نهاد مسیر خویش را دشوارتر می کنند. وظیفه اصلی صندوق رفع مشکلات مالی شرکتهای دانش بنیان است و نه موضوعات دیگر.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود در مورد نقش صندوق های پژوهش و فناوری در توسعه زیست بوم نوآوری کشور هم اظهار داشت: خدمات صندوق پژوهش و فناوری که یک بخش غیردولتی و خصوصی است عرضه وام، مشارکت و صدور ضمانت نامه برای شرکتهای دانش بنیان است. به جز تهران، همه استانهای کشور الان دارای صندوق های پژوهش و فناوری هستند. ضمن این که ما صندوق های پژوهش تخصصی هم داریم که در رشته های متنوع علمی فعالیت می نمایند. هر شرکت دانش بنیان در هر جای کشور ذیل دو صندوق استان و صندوق تخصصی خود قرار می گیرد.
ملکی فر در ادامه با یادآوری این مساله که این شرکت ها نیستند که دانش بنیان می شوند بلکه محصولات آنها است که عنوان دانش بنیانی کسب می کند، اظهار داشت: در این راستا خدمات صندوق نوآوری هم به دو دسته محصول محور و شرکت محور تقسیم می شود. این وام ها به بخش دانش بنیان شرکت ها اعطاء می شود.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همینطور هدف اصلی از سفرهای استانی مسؤلان صندوق نوآوری را نظارت بر تسهیلات عرضه شده به شرکتهای دانش بنیان عنوان نمود و اظهار داشت: صندوق های پژوهش و فناوری بازوی صندوق نوآوری در استان ها هستند که وثیقه تسهیلات را تا سقف ۸ میلیارد تومان فراهم می کنند. به هر اندازه که این شرکت ها زودتر با صندوق قرارداد ببندند، وام هم سریعتر به آنها تخصیص داده می شود.
صندوق نوآوری و شکوفایی خود ضمانتنامه صادر نمی کند بلکه از راه شبکه بانکی و به همت صندوق پژوهش و فناوری استان تلاش می کند ضمانتنامه ها را ارزان تر صادر کند.
وی با اشاره به اینکه خدمت سرمایه گذاری، از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکتهای دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری با مشارکت در سود و زیان طرح های دانش بنیان، در ریسک شرکتهای دانش بنیان شریک می شود. سقف مشارکت هم تا ۱۰۰ میلیارد تومان است.
ملکی فر در خاتمه در رابطه با دیگر خدمات صندوق نوآوری تصریح کرد: از دیگر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات بلاعوض توانمندسازی است که تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان به شرکتهای دانش بنیان اعطا می شود که البته آنرا به شکل نقدی پرداخت نمی نماییم. این تسهیلات در چارچوب عرضه خدماتی همچون کمک به حضور دانش بنیان ها در نمایشگاه های داخلی و خارجی اعطا می شود.

تسهیل در اعطای تسهیلات به شرکتهای نوپا

مهندس محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این جلسه با تشریح تسهیلات این صندوق به شرکتهای دانش بنیان، در رابطه با تضامین در نظر گرفته شده برای پشتیبانی از این شرکت ها اظهار داشت: تضامین در نظر گرفته شده به موارد گوناگونی چون وضعیت مالی و اعتباری سهامداران شرکت، اعضاء هیئت مدیره، وضعیت چک های صادر شده از جانب شرکت و.... بستگی دارد.
وی همینطور در رابطه با تسهیل اعطای خدمات به شرکتهای نوپایی که میزان فروش محصولاتشان زیر ۵ میلیارد تومان است، تصریح کرد: هم اکنون شروط، تسهیل شده است که در جهت آن شرکتهای نوپایی که فروش محصولات دانش بنیانشان بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان باشد و در عین حال تعداد نیروی انسانی شان هم به ۱۰ نفر نرسد مشمول دریافت این تسهیلات می شوند.
در این تسهیلات ویژه، شرکتهای دانش بنیان به بانک معرفی می گردند و در چارچوب تبصره ۲ قانون بودجه، تسهیلات تا سقف ۳ میلیارد تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله و پرداخت یکجا دریافت می کنند. بانکهای سینا، تجارت، ملت، مهر و رفاه هم بانکهای عامل در اعطای این تسهیلات هستند.
به گفته نوتاش، سال قبل حدود ۴۵ درصد شرکتهای دانش بنیان توانستند طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلات دریافت نمایند که سال جاری شاهد شرایط بهتری در این حوزه نسبت به سال قبل هستیم.
مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در خاتمه اضافه کرد: بانکها به پرداخت وام قرض الحسنه خیلی علاقه مند نیستند، چون نرخ موثر وامی که پرداخت می کنند بالای ۳۶ درصد است، اما جزء تسهیلات تکلیفی است که دولت و مجلس برای توسعه اقتصاد شرکتهای دانش بنیان برای آنها در نظر گرفته اند و تلاش صندوق نوآوری و شکوفایی هم در تسهیل و تسریع عرضه این تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان است.

جهش تولید دانش بنیان، قانونی مترقی است

در ادامه این مراسم هم مهدی خالقی، مدیر امور ذینفعان و مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به قانون جهش دانش بنیان بیان نمود: سال ۱۳۸۹ قانونی تصویب گردید که اساس شرکتهای دانش بنیان از آنجا شکل گرفت. با عنایت به این که شاهد پیشرفت روز افزون تکنولوژی هستیم لازم بود قوانین شرکتهای دانش بنیان و فناور هم بروزرسانی شود، از همین رو حدود چهار سال پیش قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس به تصویب رسید که جزو قوانین مترقی در دنیا به شمار می آید.
وی اضافه کرد: طبق ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، اعتبار مالی مصوب، به شکل ۱۰۰ درصد برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده است. در هیچ کجای دنیا برای هیچ حوزه ای ۱۰۰ درصد اعتبار مالی عرضه نشده است، اما در قانون جهش دانش بنیان که مجلس برای تصویب آن همکاری خوبی داشت اعتبار مالی ۱۰۰ درصد قرار گرفته شده است تا حوزه اقتصاد دانش بنیان در کشور توسعه و پیشرفت داشته باشد.
خالقی در خاتمه در رابطه با اهمیت قانون جهش تولید دانش بنیان خاطرنشان کرد: این قانون، یک قانون اثرگذار در جهت ترقی و پیشرفت اقتصاد و تکنولوژی کشور است و به شرکتهای دانش بنیان کمک می نماید علاوه بر تأمین مالی، ارتباطشان با اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تقویت شود.


منبع:

1403/07/25
09:11:19
5.0/5
41
تگهای خبر: تكنولوژی , خدمات , دانش , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات