کار همچون عوامل اصلی کاهش لطمه های اجتماعی
به گزارش ما دیجیتال، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلان اینکه خیلی از لطمه ها و معضلات اجتماعی و چالش هایی که برای جامعه رخ می دهد ناشی از بی کاری است، اظهار داشت: کار یکی از عوامل اصلی کاهش لطمه های اجتماعی است.
به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا، محمد چکشیان در نشست نخست از سلسله نشست های علمی_تخصصی "فرهنگ کار" که با مبحث "فرهنگ کار؛ لزوم تقویت پشتوانه فکری_نظری" برگزار شد، در رابطه با اهمیت کار اظهار نمود: اهمیت کار حداقل از چند منظر قابل بررسی است، یک منظر ارزش ذاتی کار است، به صورتی که تلاش در فرهنگ ملی و دینی و نگاه بزرگان ما به خودی خود پرارزش است. مستقل از این که کار اثری دارد، ارزش ذاتی هم دارد و این تفاوت ماهوی این نگاه با سایر نگاه های موجود در مکاتب اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دنیا است.
نایب رییس ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار، افزود: نکته دوم نقشی است که کار در ارتقا سرمایه اجتماعی و فرهنگی و... در کشور دارد، هرچقدر کار در جامعه پرارزش می شود و ارزش ذاتی آن درک می شود، تلاش افزایش خواهد یافت، بهره وری بالا می رود و پیشرفت و توسعه رخ می دهد. سومین دلیل بر اهمیت فرهنگ کار نقشی است که کار در سلامت جامعه به لحاظ اجتماعی دارد. خیلی از صدمه ها و معضلات اجتماعی و چالش هایی که برای جامعه رخ می دهد ناشی از بی کاری است و کار یکی از عوامل اصلی کاهش صدمه های اجتماعی است.
وی ضمن اشاره به نقش کار در تربیت انسان، توضیح داد: شهید مطهری کار را یکی از مهم ترین عوامل تربیت انسان می داند که وقتی انسان کار می کند رشد می باید و ایجاد می شود. زاویه دیگر در بحث اهمیت کار به اهمیت اقتصاد معطوف می شود. رهبر انقلاب باز هم سال جاری در تنفیذ ریاست جمهوری مطرح نمودند که مسئله روز کشور اقتصاد است. این که اقتصاد یا فرهنگ اولویت است، بحث مفصلی است. به لحاظ اهمیت فرهنگ مهم تر از اقتصاد است؛ اما فوریتی که امروز اقتصاد در جامعه دارد به این مورد ضریب می دهد. اغلب صاحب نظران معتقدند اقتصاد رابطه مستقیم با تولید دارد، هرچقدر تولید ارتقا یابد اقتصاد کشور رشد می کند، سال جاری رهبر انقلاب به جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشتند که اصل تولید به مردم و فرهنگ کار ربط دارد.
چکشیان با اشاره به اینکه مردم در ابعاد مختلف می توانند در تولید نقش آفرین باشند، اضافه کرد: خرید و عرق و تعصب بر کالای ایرانی از دیگر نقش هایی است که مردم در ایفای آن موثر هستند. یکی از تعصب های پرارزش و جذاب تعصب بر کالای ایرانی است. ابتدا باید کار پرارزش شود و سپس مولفه های فرهنگ کار در جانعه مثل مسئولیت پذیری، وجدان کاری، کار گروهی و... ارتقا یابد. ۲۴ مولفه برای فرهنگ کار داریم و مدل مفهومی آن شکل گرفته است که آغازی برای پژوهش بر فرهنگ کار است، آغازی بر حرکتی است که نظام مند به فرهنگ کار فکر کند. احتیاج به پشتوانه فکری و نظری در فرهنگ کار داریم. ازاین رو جریانی که با دوستان در جهاد دانشگاهی ایجاد کردیم هم در این راستا است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعتقاد دارد دو بال اصلی شامل بال نخبگانی، علمی و تخصصی برای پشتوانه فکری و نظری و بال رسانه ای و فرهنگی برای جریان سازی عمومی در حیطه فرهنگ کار مورد نیاز است و در این حوزه ابتدا باید بینش ها اصلاح و موانع رفع گردد.
نایب رییس ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار با اشاره به اینکه مسئله امروز ما از فرصت شغلی به اشتغال پذیری تغییر پارادایم داده است، اظهار داشت: امروز نرخ بیکاری به نزدیک ۸ درصد رسیده است. در سالهای آینده مسئله ما دیگر فرصت شغلی یا انگیزه کار برای افراد نیست بلکه فرد به علل مختلف شامل عوامل فرهنگی مثل تنبلی و بی انگیزه بودن و یا رابطه بین درآمد و تلاش یا رابطه بین مخارج و درآمد و یا نداشتن آمادگی لازم برای پر کردن موقعیت شغلی و نداشتن مهارت مسئله ما می شود.
منبع: madigital.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب