رییس دانشكده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ:
گردشگری ارزان باید راه اندازی شود
ما دیجیتال: به گزارش ما دیجیتال، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ از برگزاری «چهارمین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی» اطلاع داد و در رابطه با کلیدواژه جدید گردشگری و وضعیت خاص سفرهای داخلی و ورود توریستهای خارجی به ایران سخن گفت.
به گزارش ما دیجیتال به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، سیدسعید هاشمی ـ رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ـ در رابطه با این کنفرانس که مقرر است سه شنبه اول اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شود، اظهار داشت: گردشگری بعنوان یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی، به سرعت به یک پدیده جهانی تبدیل گشته است. در حالیکه خیلی از افراد به دنبال تجربیات ماجراجویانه و فهم فرهنگ های جدید هستند، برخی دیگر به دنبال ارتقاء جنبه های روحی و معنوی زندگی خود از راه سفر می گردند. دراین میان کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت بعنوان یک پل ارتباطی بین محققان، صنعتگران گردشگری و علاقه مندان به مسائل روحی و معنوی، فرصتی مناسب برای به اشتراک گذاری دیدگاه ها و دانش های جدید در این حوزه فراهم می آورد.
او افزود: رویکرد گردشگری در معنویت یک نوع خاص از سفر است که در ارتباط با جوانب روحی، معنوی و فرهنگی تاکید دارد. در این نوع گردشگری، افراد به دنبال تجربیات و سفرهایی هستند که نه تنها به آنها اجازه می دهد تا فرهنگ ها و مکانهای جدید را بشناسند، بلکه به دنبال افزایش آگاهی روحی و معنوی خود هم تلاش می کنند.
هاشمی بیان نمود: این نوع گردشگری به انسان ها فرصت می دهد تا با عمق بیشتری به زندگی و وجود خود نگاه کنند و ارتباط عمیق تری با دیگران و محیط زندگی برقرار کنند.
عضو کمیته ی علمی و شورای سیاستگذاری کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در ادامه اظهار نمود: رویکرد گردشگری در معنویت تنها سفر به مکانهای مقدس یا مذهبی نیست، بلکه سفر به طبیعت را هم شامل می شود تا ارتباط با طبیعت و احساس تعامل با محیط زیست را تقویت کند. در واقع رویکرد گردشگری در معنویت، فرصتی برای تأمل و خودآگاهی فراهم می آورد و به افراد این امکان را می دهد تا بر مسائل زندگی و معنویت خود تأمل کنند.
هاشمی تصریح کرد: رویکرد گردشگری در معنویت کلیدواژه ای است که بعنوان یک شاخه مهم از صنعت توریسم، به افراد فرصت می دهد تا فراتر از تجربه های تفریحی معمولی بروند و تأثیرات عمیق تری از سفر به دست آورند.
رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در پاسخ به این که خروجی سه دوره قبل کنفرانس به چه شکلی بوده است، تصریح کرد: خروجی جدی که از کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت به دست آمده، همین ادبیات مشترکی است که در دنیا شکل گرفت و ما را به اصول و ایدئولوژی هایی نزدیک کرده است و به تعمق وامی دارد، اما در حوزه سیاست گذاری، تبدیل و تدوین سندی که از این کنفرانس بتوان به حوزه بالادستی رساند، هنوز خروجی نداشته ایم.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ضمن اشاره به اهمیت کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت به میزبانی این دانشگاه، اضافه کرد: در مسافرت سه بخش پیش از سفر، حین سفر و پس از سفر را داریم و اصطلاحی که اخیرا دراین میان به وجود آمده است، «سواد گردشگری» است.
او افزود: یکی از مشکلات جدی در کشور اینست که بدون مطالعه و بدون هدف سفر می نماییم، ازاین رو سواد گردشگری اهمیت زیادی در این حوزه دارد، چونکه افراد با داشتن اطلاعات کافی می توانند سفرهای بهتری را برنامه ریزی کرده و از تجربیات بهتری بهره مند شوند. همچنین، این مورد می تواند به توسعه پایدار و ارتقاء صنعت توریسم کمک نماید.
هاشمی اضافه کرد: در جهت این فرهنگ سازی متاسفانه کار چندانی نشده است، اما تلاش کردیم رساله هایی را در دانشگاه علم و فرهنگ به سمت سواد گردشگری هدایت نماییم.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ اظهار داشت: حضور در کنفرانس ها و شرکت در آنها می تواند یادگیری و آموختن دانش را در پژوهشگران و دانشجویان تقویت کرده و بخصوص به پیشرفت علم کشور هم کمک می نماید. این درحالی است که گردشگری علمی در کشور ما بسیار کمرنگ شده است.
او در رابطه با انتخاب محورها و هدف چهارمین دوره کنفرانس گردشگری و معنویت اظهار نمود: محورها در این دوره برپایه سلامت معنوی خانواده جوانان و جامعه شکل گرفته است، در واقع خلاء هایی در میان جامعه دیده شد و محورها بر آن اساس شکل گرفت.
رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در پاسخ به این که در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم مساعد نبوده و سفر از سبد بخشی از خانواده ها خارج شده است، در این شرایط چطور می توانیم به گردشگری و معنویت توجه کنیم؟ اظهار داشت: این هنر ماست که گردشگری ارزان را راه اندازی نماییم و دولت هم باید کمک نماید. در هرحال با عنایت به این که امروزه زندگی ماشینی برای همه ما شرایط روحی خاصی را ترسیم کرده است باید سفر را هر چند کوتاه و ارزان در این سبد بگنجانیم.
هاشمی اضافه کرد: به نظرم دولت و بخش خصوص باید گردشگری ارزان را راه اندازی کرده و به پیشبرد این هدف کمک نماید که این مورد کمک جامعه محلی، دولت و بخش خصوصی را می طلبد، ازاین رو بر مبنای شرایط جامعه باید سیاست ها و برنامه ریزی هایی را داشته باشیم.
او افزود: با در نظر گرفتن شرایط محیطی و تغییراتی که در مباحث مختلف داریم، مدیران ارشد دولتی باید در اینباره تمهیداتی را در نظر بگیرند و اینها از جنس پیشگیری هایی در حوزه گردشگری می باشد که می تواند به جامعه خدمت بدهد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در پاسخ به این که وضعیت منطقه در حالت خاصی قرار دارد، در این صورت گردشگری ایران به کجا خواهد رسید؟ اظهار داشت: احساس امنیت یکی از عاملهای مهم در توسعه صنعت توریسم است. در این حوزه، ایران بعنوان یک کشور با تاریخ و فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و همینطور مردم میهمان نواز، با خصوصیت هایی که تجربه گردشگران را بهبود می بخشد، شناخته می شود. اما شرایط منطقه می تواند روی گردشگری ایران مؤثر باشد تا جایی که میتوان گفت امروز تعداد توریست اروپایی در ایران نزدیک به صفر است.
هاشمی اضافه کرد: بخش جدی این مورد رسانه است. تصویر یک کشور در رسانه های خارجی نقش بسزایی در تعیین تصمیم گردشگران بین المللی دارد و راهکار اصلاح این تصویر هم تعاملات و سیاست های اتخاذشده در کشور است.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با این تاکید که در سیاست های کلان خط مشی و تعاملات با سایر کشورها را باید جدی گرفت، اظهار داشت: برگزاری کنفرانس های بین المللی همچون «گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی» هم می تواند این تعاملات و بسترسازی ها را ایجاد نماید که اساس آن پایه های علمی است.
منبع: ما دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب