سوالی که ممکن است در زمان مراجعه به سایت های مختلف با آن مواجه شوید، این است که ساب دامین چیست؟ پاسخ این سوال در واقع همان جوابی است که پس از مراجعه به سایت های بزرگ مانند دیجی کالا یا ویکی پدیا با آن مواجه می شوید.
اینکه شما با کلیک روی بخش های مختلف به صفحات مجزا از همان سایت هدایت می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت ساب دامین چیست و با کاربردهای آن آشنا خواهید شد.
ساب دامنه چیست؟
برای اینکه بدانید ساب دامین چیست، ابتدا باید بدانید دامنه چیست؟
دامنه در واقع همان نامی است که برای وبسایت خود انتخاب می کنید. مانند www.webramz.com. ساب دامنه یا ساب دامین که به آن دامنه فرعی هم گفته می شود، بخشی از دامنه اصلی است که می تواند وبسایت های مختلفی را ایجاد کند. این دامنه ها کار ساماندهی را نیز تسهیل می کند. مثلا برای دسترسی کاربران انگلیسی زبان از ساب دامین برای ایجاد صفحه انگلیسی استفاده می شود.
ساب دامنه را زمانی شما متوجه میشوید، که وارد سایت اصلی شده اید و با کلیک روی یک بخش وارد صفحه ای می شوید که اگرچه دامنه شبیه دامنه اصلی سایت است اما تغییرات کوچکی در ابتدا یا انتهای نام اصلی دامنه مشاهده می کنید.
به طور مثال اگر در وب سایت وب رمز یک پروفایل ایجاد کنید، به بخش خاصی از محتواها را دریافت کنید، نامی که در قسمت URL مشاهده می کنید به این صورت است https://my.webramz.com/. با این توضیحات به نظر می رسد که با ساب دامنه به طور کامل آشنا شدید. در این شرایط برای اینکه درک بهترین از ساب دامین داشته باشید لازم است با کاربردهای آن نیز آشنا شوید.
تفاوت ساب دامین با ساب فولدر؛ کدام یک برای سئو بهتر است؟
زمانی که شرکت ها یا برندهای بزرگ اقدام به راه اندازی وبسایت میکنند، گاهی از یک نام دامنه برای صفحات داخلی استفاده می کنند که به آن ساب فولدر گفته می شود. در واقع ساب فولدر بخشی از دامنه اصلی است و باعث تفکیک سایت به بخش های جداگانه نمی شود.
یکی از مواردی که لازم است درباره ساب دامین بدانید، تفاوت آن با ساب فولدر و متعاقب آن تاثیری است که بر سئوی سایت دارد. ساب فولدر مسیری است در سایت که مانند ساب دامین جدا از سایت اصلی نیست. بلکه به صورت زیرمجموعه دامنه اصلی به شمار می آید. مانند سایت های معمولی که با یک دامنه از سایت اصلی مشخص می شود و کاربرد از طریق سایت اصلی وارد صفحات دیگر می شود.
در واقع ساب فولدر روی دامنه اصلی است اما ساب دامین در وبسایت اصلی است اما شما می توانید وارد سایت دیگری با دامنه دیگر شوید. به طور مثال نام دامنه با اسلش صفحات مختلف را معرفی می کند. مانند .COM/BLOG در واقع ساب فولدر زیرشاخه ای از دامنه اصلی به شمار می آید. اما در ساب دامین نام زیر دامنه سایت قبل یا بعد از نام دامنه اصلی می آید.
اما اینکه کدام یک برای سئوی سایت بهتر است می توان گفت، موتورهای جستجویی مانند گوگل ساب دامین را به طور مجزا از دامنه اصلی می شناسد، از همین رو با رعایت تولید محتواهای بیشتر می توانید سهم بیشتری از صفحه اول گوگل را از آن خود کنید، مشروط بر اینکه تمام وبسایت ها را ایندکس کنید. برای این کار نظر بهترین سئوکاران جهان را مطالعه فرمایید.
از همین رو به محض استفاده کاربر از کلمه کلیدی مدنظر شما، نام برند شما نمایش داده می شود. در این موارد ممکن است صفحات مختلف وب سایت شما مانند صفحه محصول، وبلاگ و حتی محتوای آموزشی وبسایت شما نمایش داده شود. در این شرایط می توان گفت در رقابت و ایندکس ساب دامین موفق تر است که در نتیجه بر سئوی سایت هم تاثیر مستقیم خواهد داشت.
در توزیع اعتبار نیز شما می توانید صفحات پربازدید خود را به صفحات کم بازدید لینک دهید، در این شرایط امکان اعتباربخشی متوازن برای وبسایت شما فراهم می باشد. اما در نظر داشته باشید که ساب دامین امکان لینک سازی داخلی را ندارد. پس ممکن است برای انتقال یک بخش ساب دامین ناچار باشید از صفر برای تقویت آن شروع کنید.
چه زمانی باید از ساب دامنه استفاده کنیم؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت استفاده از ساب دامین می تواند با اهداف مختلف باشد. راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک برای تکمیل وبسایت اصلی و نیز راه اندازی وبلاگ برای سایت اصلی شرکت از مهمترین مواردی است که می توان از ساب دامین برای آن استفاده کرد.
ساب دامین می تواند به موازات سایت اصلی باشد و در نهایت از مزایای آن در سئو بهره مند شوید. اما اینکه چه زمانی می توانید از ساب دامین استفاده کنید را می توان در قالب موارد زیر برشمرد:
-
به روز رسانی سایت و ایندکس کردن محتوای سایت
-
انتقال پیج رنک ها و تراست رنک ها به ساب فولدر
-
تسریع ایندکس کردن وبسایت نوپا توسط موتورهای جستجو
-
تقویت برند یا استفاده از ساب دامین
در ادامه این توضیحات شاید برای شما سوال باشد که کاربرد و موارد استفاده از ساب دامنه چیست؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت،کار اصلی ساب دامنه سازماندهی عملکرد یک سایت است که پیدا کردن آن عملکرد را برای کاربر تسهیل می کند. به این معنا که علاوه بر دامنه اصلی سایت که کاربر آن را در اختیار دارد، ساب دامنه به عنوان آدرسی صفحات داخلی سایت به شمار می آید که کمک می کند شما به راحتی به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کنید.
به طور مثال یک سایت علاوه بر صفحه اصلی دارای بخش های دیگری مانند صفحات وبلاگی یا فروشگاهی نیز ممکن است باشد. ساب دامنه کمک می کند که بتوانید ذیل دامنه اصلی، امکان ورود به بخش های دیگر را داشته باشید.
مثلا اگر یک کافی شاپ دارید، در سایت اصلی، برای هر شعبه کافی شاپ خود منوی جداگانه ای با استفاده از ساب دامنه در نظر بگیرید. از مهمترین کاربردهایی که می توان برای ساب دامین مورد توجه قرار داد عبارت است از:
-
ساده سازی ساماندهی عملکردهای مختلف وبسایت
-
تسهیل در پیدا کردن عملکرد مختلف سایت توسط کاربر
-
مورد استفاده برای ایجاد محتوای محلی مانند شعب رستوران یا فروشگاه های زنجیره ای
-
ایجاد نسخه های مختلف یک وب سایت
-
ایجاد نسخه موبایلی یک وبسایت
-
ایجاد شبکه ای از سایت های غیرمرتبط
حتما بخوانید: گوهینامه SSL چیست
4 ساب دامنه معروف در دنیا
پس از تمام تعاریف و جزییاتی که درباره ساب دامین به دست آورید، نوبت به شناختن معروف ترین ساب دامین های معروف دنیا می رسد. در ادامه 4 مورد از ساب دامنه های معروفی که در دنیا کاربرد زیادی دارد معرفی می شود:
1- ویکی پدیا
یکی از معروفترین ساب دامین هایی که می توان در دنیا به ان اشاره کرد، ویکی پدیا است که که دارای زیر دامنه های مختلفی مانند ویکی پدیا انگلیسی و فارسی اشاره کرد. این کار باعث می شود تا کاربران فارسی زبان بدون سردرگمی در بخش انگلیسی یا بالعکس به راحتی بتوانند به محتوای مورد نظر خود دست پیدا کنند.
از طرفی محتوای منتشر شده در هر ساب دامین مجزا از دیگری است و همین موضوع باعث می شود که تا کاربران هر زبانی بتوانند به راحتی در سایت به نتیجه دلخواه خود دسترسی پیدا کنند. بدون اینکه فشاری متوجه سرور و هاست سایت اصلی باشد.
2- یاهو و جیمیل
دو سرویس ایمیلی معروف دنیا یعنی جیمیل و یاهو نیز از ساب دامین های معروفی است که به سایت های یاهو و گوگل مرتبط می باشد. از مهمترین مزیت هایی که این ساب دامنه ها دارند امکان ایجاد پروفایل مجرا برای کاربران کشورهای مختلف و حتی زبان های مختلف می باشد.
با این کار هر دو شرکت گوگل و یاهو با تفکیک دامنه ها سعی کرده اند که باعث کاهش فشار از روی سرور و هاست اصلی می شود، علاوه بر اینکه کاربران به راحتی می توانند به فعالیت های خود در این دو سایت ادامه دهند. این کار مانع از کاهش سرعت سایت و عملکرد آن در زمان ترافیک کاربران می شود.
3- ساب دامین های دانشگاهی
گزینه معروف دیگر ساب دامین مربوط به دامنه های دانشگاهی است. وب سایتهای دانشگاهی با استفاده از ساب دامین صفحات مجزایی برای دانشکده های خود ایجاد کنند. این کار کمک می کند تا فشار روی هاست و سرور از روی سایت اصلی روی ساب دامین های دیگر تقسیم شود بدون اینکه مشکلی برای سایت ایجاد شود.
علاوه بر تفکیک دانشگاهها، در مواردی که شعب مختلفی از دانشگاه در شهرهای مختلف در فعال باشد، نیز با استفاده از ساب دامین از دامنه اصلی تفکیک می شود. مانند دانشگاه تهران که شعبه پردیس آن در قم و کیش به صورت سایتی مجزا ذیل سایت دانشگاه تهران فعال است و دانشجویان هر کدام از این دانشگاه ها می توانند برای پیگیری امور دانشجویی خود به آن مراجعه کنند.
4- بخش های مختلف وب سایت های شرکتی
گاهی شرکت ها با استفاده از ساب دامین بخش های فروشگاهی، بلاگی و پشتیبانی را از سایت اصلی تفکیک می کنند. در واقع با کمک ساب دامین است که می توان برای یک شرکت بخش فروشگاهی به صورت اختصاصی ایجاد کنید.
این کار می تواند با خلاقیت و طراحی هنرمندانه علاوه بر افزایش فروش و ترافیک سایت، سئوی آن را نیز تقویت کند. علاوه بر آن شما می توانید سایت اصلی و حتی فروشگاه آن را نیز چند زبانه کنید، تا علاوه بر کاربران فارسی زبان، کاربرانی با دیگر زبان های مرسوم مانند عربی یا انگلیسی نیز امکان مراجعه و خرید از فروشگاه شما را داشته باشند.
علاوه بر آن شما می تونید دسته بندی محصولاتی که در فروشگاه آنلاین ارائه می کنید را نیز از هم تفکیک کنید، به طور مثال اگر در فروشگاه علاوه بر لوازم برقی لوازم دیجیتال نیز می فروشید، می توانید با استفاده از ساب دامنه این محصولات را از هم تفکیک کنید.
نتیجه گیری
زمانی که اقدام به راه اندازی یک وبسایت برای کسب و کار وسیع خود می کنید، استفاده از ساب دامین یا زیر دامنه ها کمک می کند تا کاربر راحت تر مسیر خود را در وبسایت شما پیدا کند.
ساب دامین علاوه بر تقویت سئوی سایت شما به بهتر دیده شدن برند شما نیز کمک می کند، علاوه بر اینکه مانع از افزایش ترافیک کاربران در وبسایت اصلی می شود. از همین بسیاری از وبسایت ها و شرکت های بزرگ برای کاهش بار ترافیک و نیز تقویت رتبه خود در گوگل از ساب دامین برای تفکیک صفحات استفاده می کنند.