نخستین کشتی آمونیاکی جهان امسال به آب انداخته می شود
ما دیجیتال: ما دیجیتال: یک استارتاپ آمریکایی می خواهد امسال نخستین کشتی جهان را که با نیروی آمونیاک حرکت می کند، راهی دریا کند.
به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت آموگی(Amogy) مستقر در بروکلین آمریکا یک هدف بلندپروازانه برای خود تعیین کرده است تا نخستین کشتی جهان را که از آمونیاک نیرو می گیرد، پیش از پایان سال جاری به نمایش بگذارد.
در بیانیه مطبوعاتی این استارتاپ آمده است که این شرکت در صورت موفقیت می تواند عرضه کشتی های تجاری از این نوع را در سال آینده شروع کند.
به سبب گسترش وسایل نقلیه زمینی سبز و توسعه خودرو های برقی و هیبریدی، دنیای حمل و نقل دریایی در تنگنا قرار گرفته است. این صنعت که مسئول ۳ درصد از انتشار کربن در جهان است، مشتاق است به یک وسیله حمل و نقل سبزتر روی آورد. با این وجود، فناوری های موجود مانند باتری های الکتریکی امروزی نمی توانند از حمل و نقل طولانی مدت دریایی پشتیبانی کنند.
اینجاست که آمونیاک به عنوان یک سوخت جایگزین و امیدوارکننده مطرح می شود، اما ابتدا باید خودرا ثابت کند.
توسعه کشتی های آمونیاکی تا سال ۲۰۵۰
هدف استارتاپ آموگی که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده است، کربن زدایی از حمل و نقل سنگین دریایی با راهکارهای انرژی با چگالی بالا مبتنی بر آمونیاک است.
این شرکت سال قبل نشان داد که چطور میتوان ماشین آلات سنگین مانند تراکتور و کامیونت را با نیروی آمونیاک تامین کرد و الان چشمان خودرا معطوف به نمایش فناوری خود در وسایل نقلیه دریایی کرده است.
آموگی ابتدا با یک کشتی یدک کش آغاز به کار کرده است. در صورتیکه یک کشتی یدک کش ممکنست نخستین چیزی نباشد که هنگام بحث در مورد کشتی های دریایی به ذهن خطور می کند، اما بخش مهمی از صنعت کشتیرانی است که اغلب برای کشیدن کشتی های بزرگ در دریا استفاده می شود.
قایق انتخابی آموگی در سال ۱۹۵۷ تولید شده است و از ژنراتورهای دیزلی برای تامین انرژی موتورهای الکتریکی خود استفاده می نماید. این شرکت می خواهد ژنراتور دیزلی آنرا با یک ژنراتور آمونیاکی جایگزین کند.
چیزی که این کشتی را منحصر به فردتر می کند این است که این ژنراتور یک مگاواتی سه برابر خروجی بیشتری را نسبت به نمونه مورد استفاده برای کامیونت ها دارد.
بااینکه آموگی قبلاً از آمونیاک به عنوان سوخت احتراقی بهره برده بود، اما برای این نمایش می خواهد این آمونیاک را به هیدروژن و نیتروژن تجزیه کند تا بتوان از آن در یک پیل سوختی برای تولید برق و نیرو دادن به موتورهای الکتریکی بهره برد.
آمونیاک ممکنست به اندازه گازوئیل، تراکم انرژی نداشته نباشد، اما احتراق آن منجر به انتشار کربن نمی گردد. البته هم اکنون تولید آن یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه ای است، اما تلاش ها برای تولید آمونیاک سبزتر در حال انجام می باشد که به زودی به بار می نشیند.
برنامه های این شرکت برای رونمایی از نخستین کشتی مجهز به آمونیاک در جهان می تواند توسط شرکت های دیگری که قبلاً برای انجام همین کار و ثبت این رکورد به نام خود تلاش نموده اند، خنثی شود.
قبل از این گزارش شده بود که یک شرکت می خواهد یک کشتی ۷۵ فوتی را با بهره گیری از آمونیاک تغذیه کند. این شرکت موسوم به Fortescue Future Industries برای خود سال ۲۰۲۲ را هدف قرار داده بود که موفق به تحقق آن نشد.
در نهایت چندان مهم نیست چه کسی و کدام شرکت این رکورد را به نام خود ثبت خواهد کرد، بلکه آنچه مهمست برآورده کردن نیاز روز به نوآوری های گوناگون برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل دریایی است. اگر بخواهیم تا سال ۲۰۵۰ یا پیش از آن به هدف مهم انتشار صفر کربن دست یابیم، هر کمکی از هر شرکتی کمک کننده خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب