مدیرعامل ایرانسل:
تحول دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است
به گزارش ما دیجیتال مدیرعامل ایرانسل در اختتامیهی سی امین کنفرانس مهندسی برق با تشریح دلیلهای لزوم گذار اپراتورهای تلفن همراه به اپراتور دیجیتال، تاکید کرد: تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست!
به گزارش ما دیجیتال به نقل از روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند با اشاره به اینکه بعد از انقلاب دیجیتال، اپراتورهای تلفن همراه، همیشه در خط مقدم اختراعات، نوآوری و گسترش عرصهی نفوذ مناسبات و روابط دیجیتال بوده اند، اما اکنون با توسعه ی محیط های پویا و دیجیتال، خودرا در عرصهی رقابت، با چالش نوآوری و خلق چشم اندازهای نو مواجه می بینند، اظهار داشت: امروزه مدل تجاریِ فروش «خدمات پایه» در بیشتر اپراتورهای جهان، همچنان سودآور است، اما باید توجه داشته باشیم که این سودآوری، به هیچ عنوان پایدار نخواهد بود و اپراتورها در صورتیکه نتوانند در زمینه فناوری های نوین و ارتباط پویا با مشتریان موفق باشند، به ایفاگر نقش فروشنده خدمات پایه ارتباطی تنزل خواهند یافت و نقش خودرا در مقام یکی از بازیگران اصلی عصر ارتباطات دیجیتال از دست خواهند داد. وی ادامه داد: بر طبق این اقتضائات و ضرورت هاست که اپراتورها بمنظور باقی ماندن در فضای رقابتِ دیجیتال، به دنبال تبدیل شدن از اپراتور همراه یا «تلکو (Telco)» به اپراتور دیجیتال یا «تککو (Techco)» هستند. در سالهای گذشته، حوزهی محصولات تلکو فقط شامل خدمات ارتباطیِ پایه، نظیر تماس، اینترنت همراه و برخی خدمات محدود دیجیتال و ارزش افزوده بوده است اما در سالهای اخیر، گذار از «تلکو» به «تککو»، هدف اصلی خیلی از اپراتورها در جهان همچون ایرانسل است که تحقق این امر، جز با تحول دیجیتال میسر نخواهد بود. تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند. لایه های مختلف اقتصاد دیجیتال مدیرعامل ایرانسل، اقتصاد دیجیتال را دارای سه لایهی هستهی اقتصاد دیجیتال یا ICT، اقتصاد پلت فرم و خدمات دیجیتالی دانست و اشاره کرد: ایرانسل برای ایفای نقش در هر سه لایهی اقتصاد دیجیتال، ملزم به توسعه و مدیریت زیست بوم دیجیتال شده است. زیست بوم دیجیتال، شامل مجموعه ای از زیرساخت های ارتباطی، پلت فرم های دیجیتال و خدمات دیجیتالِ سمت کاربر است که طراحی آن به شکلی صورت می گیرد که اجزای این زیست بوم، در کنار یکدیگر، با استفاده از هم افزایی، ارزشی مضاعف ایجاد کنند. به عبارت دیگر «زیست بوم دیجیتال» در تککو، گرافی از محصولات و خدمات دیجیتالِ در رابطه با هم است که زنجیره ای از نیازهای مشتریان و سازمان ها را برآورده می کند. وی ادامه داد: در لایهی زیرساخت های ارتباطی، ۵G فرصت هایی را برای مردم و مشاغل به وجود می آورد که قبلاً وجود نداشته است. سرعت اتصال سریع تر، تأخیر خیلی کم و پهنای باند بیشتر، صنایع را متحول می کند و تجربیات دیجیتال روزمره را بطور شایان توجهی بهبود می بخشد. خدماتی مانند سلامت الکترونیک، خودروی متصل و سامانه های هوشمند کنترل ترافیک، که قبلاً آنها را آیندهی دور می دیدیم، به زودی به حقیقت خواهند پیوست، به نحوی که جریان های نوظهوری همچون اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند بر پایه کلان داده ها، فناوری رایانش ابری و هوش مصنوعی، دیگر بخشی انتزاعی از بلندپروازی های فضای آکادمیک به شمار نمی آیند. عباسی آرند تاکید کرد: یکپارچگی تمام این فناوری ها، نیازمند زیرساخت دادهی بسیار پرسرعت یا همان شبکهی ۵G است. شبکهی ۵G زیرساخت لازم برای تبادل آنی اطلاعات را فراهم نموده و موجب می شود در کسری از ثانیه، تبادل اطلاعات صورت گیرد و بستر برای تحول دیجیتال فراهم شود. وی اظهار داشت: در لایهی پلتفرم، جایگاه فضای ابری بعنوان یکی از ارکان اصلی فناوری در مدلهای تحول دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. مطالعات شرکت تحقیقاتی «تی ام فوروم» در سال ۲۰۲۲ از آن حکایت می کند که در امتداد بهبود کارایی فرایندهای سازمانی، شرکتها بیش از پیش به رایانش ابری روی خواهند آورد. رایانش ابری با همراهی کلان داده ها و هوش مصنوعی، موجب می شود که منابع سازمان بصورت بهینه تخصیص داده شوند و نتیجهی آن صرفه جویی در زمان و هزینه ها خواهد بود. مدیرعامل ایرانسل، ابرداده ها را دارای نقشی اساسی در خلق تصمیم های بهینه در سازمان ها در لایهی پلت فرم دانست و اشاره کرد: در دنیای دیجیتال امروز، داده های سازمانی می توانند بعنوان یک دارایی راهبردی، به مزیت رقابتی تبدیل شوند. برمبنای مدلهای تحول دیجیتال برای خلق ارزش از داده ها، باید آنها را به بهترین شکل مدیریت، مهندسی و بهره برد و در نهایت، این جمع آوری و توزیع بهینه و امن داده ها باید به خلق ارزش و تصمیم گیری های بهتر در سازمان منجر شود تا چرخهی تحول دیجیتال داده های سازمان کامل شود. وی ادامه داد: فناوری های هوش مصنوعی در لایهی پلتفرم، کلان داده ها را به تصمیم های آگاهانه و هوشمندانه تبدیل می کنند که علاوه بر خودکارسازی خیلی از فرایندها و در نتیجه، کاهش هزینه ها، به درآمدزایی سازمان می انجامد. با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان می تواند پیشنهادهای ویژه ای مبتنی بر رفتار مشتریان ارائه نماید. نتیجهی این پیشنهادهای ویژه، کسب سود و مزیت رقابتی در بازار خواهد بود. ظرفیت های لایهی خدمات در اقتصاد دیجیتال برای اپراتورها عباسی آرند در ادامه، لایهی خدمات را نیز دارای ظرفیت بسیار زیادی برای اپراتورها در زمینهی دولت الکترونیک و کسب وکارهای الکترونیکی دانست و تاکید کرد: اپراتورها در راه تحول دیجیتال و تبدیل شدن به تککو، با چالش هایی روبه رو هستند. یکی از با اهمیت ترین چالش ها، مغفول ماندن سرمایه گذاری در بخش های تحقیق و توسعه در سالهای گذشته بوده است. جالب است بدانید بنا بر تحقیقات انجام شده توسط موسسهی «تی ام فوروم»، شرکت های بزرگ یا به عبارتی «هایپر اسکیل»هایی مانند آمازون و گوگل، بطور متوسط، ۱۶ درصد از درآمد خودرا صرف هزینه های تحقیق و توسعه می کنند، در صورتیکه این رقم در بین بهترین اپراتورهای جهان کمتر از یک درصد است. چالش بعدی بیشتر اپراتورها در دنیا، وابستگی شدید به شرکت های فناوری است. در حقیقت اپراتورها به مرور زمان درحال از دست دادن کنترل زنجیرهی ارزش در حوزهی فناوری هستند و فقط نقش خریدار این فناوری ها را بازی می کنند. حالا زمان آنست که این رویه تغییر کند و اپراتورها با مشارکت های راهبردی یا سرمایه گذاری در شرکت های فناوری، نقش پررنگ تری در این عرصه ایفا کنند. وی ادامه داد: بطور خلاصه، حوزه های تمرکز در سرمایه گذاری های امروز، مسیر فردا را مشخص می کند. ایرانسل تا حالا نقشی اساسی در ارتباطات کشور بعنوان هستهی مرکزی اقتصاد دیجیتال داشته است. امروز هدف ایرانسل، بسط دادن این نقش و حضور در لایه های پلت فرم و خدمات اقتصاد دیجیتال است. ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست بوم دیجیتالِ خود و سرمایه گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری در تلاش است با کمک به سازمان ها و شرکتها در صنایع مختلف و خلقِ ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری موثر در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد. مدیرعامل ایرانسل در انتهای سخنان خود، از همهی شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و حوزه های فناوری دعوت کرد تا در راه روندی که برای تحقق و توسعه ی بحث تحول دیجیتال تعریف شده است، ایرانسل را یاری دهند و از این فرصت، برای توسعه ی بیشتر این جنس فناوری در داخل کشور و خلق ارزش افزودهی بیشتر، استفاده کنند. حضور ایرانسل در کنفرانس مهندسی برق سی امین کنفرانس مهندسی برق ایران، امسال نیز همچون دورهی گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل بعنوان حامی اصلی، انجام شد و ایرانسل در این کنفرانس، از ۲۷ تا ۲۹ اردبیهشت ۱۴۰۱، به انتقال تجربه های خود دربارهی پیشتازی در حوزه هایی همچون راه اندازی ۵G پرداخت. این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، انجام شد و ایرانسل، نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اولین ارائه دهندهی ۵G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینهی ارائهی خدمات برپایه فناوری های نوین تلفن همراه مانند خدمات ۵G، ارائهی خدمات زندگی هوشمند برپایه فناوری اینترنت اشیا، تجربه های راه اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینهی نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و نیز ارائهی مزیت ها و توانمندی های خود برای جذب فارغ التحصیلان نخبهی دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت. ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست بوم دیجیتال خود و سرمایه گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری، در تلاش است با کمک به سازمان ها و شرکتها در صنایع مختلف و خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تأثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد. در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش های مختلف مهندسی برق، بوسیله ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، ارائه آخرین یافته های تحقیقاتی و همین طور تشویق پژوهشگران برنامه ریزی شده بود، برگزاری برنامه های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز اجرا شد. اطلاعات بیشتر دربارهی سی امین کنفرانس مهندسی برق ایران، در وب سایت این کنفرانس به آدرس iceeconf.ir در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
منبع: madigital.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب