دیجی کالا در سالی که گذشت نگاهی به آمار و ارقام دیجی کالا در سال 1399

دیجی کالا در سالی که گذشت نگاهی به آمار و ارقام دیجی کالا در سال 1399 دیجی کالا از سال ۱۳۸۵ کار خویش را با سرمایه ای محدود شروع کرد و تا به امروز توانسته با تمرکز بر مشتری محوری، خویش را به پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه تبدیل کند.



دیجی کالا را می­توان یک پلت فرم مبتنی بر تکنولوژی نامید که با ایجاد دسترسی به طیف گسترده ای از متنوع ترین کالاها، تلاش می کند بهترین خدمات و امکانات را با قیمت و اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار دهد، تا تجربه ای خوشایند از خرید و فروش ایجاد نماید. دیجی کالا بعنوان پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه، وظیفه خود می داند تا خدمات خویش را منطبق با استانداردهای جهانی به مشتریان و مخاطبین خود ارائه نماید.
این مجموعه بعنوان یک سازمان پیشرو همواره تمرکز اصلی خویش را بر «مشتری محوری» قرار داده است و این مورد را مهم ترین ارزش کسب و کار خود می داند. این سازمان به شفافیت، نوآفرینی، چابکی و مسئولیت پذیری اعتقاد دارد و آنها را از ارزش های محوری سازمان خود قرار داده است.
دیجی کالا بعنوان بزرگترین و پربازدیدترین پلت فرم مارکت پلیس، سهم قابل توجهی از تجارت الکترونیک کشور را دارد. حضور بیشتر از ۱۵۰ هزار کسب و کار ایرانی و تنوع بیشتر از ۴.۵ میلیون کالا سبب شده است تا بازدیدکنندگان ماهانه وبسایت و اپلیکیشن دیجی کالا به بیشتر از ۳۰ میلیون برسد.
این پلت فرم ایرانی با گسترش زیرساخت های خود توانسته است خدمات خویش را در اختیار همه مردم ایران از سراسر کشور قرار دهد و هر فردی در شهرهای بزرگ یا دورافتاده ترین روستاها بتواند کالای مورد نظر خویش را آنلاین جستجو کند، و هر فروشنده ای بتواند محصولات خویش را با استفاده از این پلت فرم در هر جای ایران عرضه نماید.

طبق گزارش سالانه مرکز تجارت الکترونیکی سال ۹۹، در جامعه خرده فروشی های آنلاین ۴۹۸۴۶ فروشگاه فعال دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و باقی این خرده فروشی ها بر بستر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و... فعالیت می نمایند.
بر مبنای تخمین دیجی کالا از حجم معاملات شاپرکی کسب وکارهای اینترنتی بر مبنای داده های بانک مرکزی، دیجی کالا تخمین می زند که ۹۶.۸ درصد از کل سهم بازار خرده فروشی ایران در اختیار فروش آفلاین است و تنها ۳.۲ درصد از این کیک بزرگ در اختیار فروش آنلاین قرار داد. مقایسه آمارهای انتشار یافته در گزارش های ۹۸ و ۹۹ دیجی کالا نشان داده است که سهم خرده فروشی آنلاین در سال ۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بود و از ۲ درصد از ســـال ۹۸ بـــه ۳٫۲ درصد در سال ۹۹ افزایـــش یافته است. این روند صعودی علاوه بر آنکه رشد و توسعه طبیعی و تدریجی خرده فروشی آنلاین را نشان می دهد، تحت تاثیر شیوع کرونا و گسترش خرید و فروش اینترنتی هم بوده است.



در مقیاس جهانی میتوان دید که خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی جهان سهم قابل توجهی دارد و شیوع کرونا هم رشد خیره کننده ای را در بعضی از بازارها به دنبال داشته است. بعنوان مثال این اعداد در کشورهایی مانند چین ۴۴.۸ درصد، بریتانیا ۳۰.۹ درصد، آمریکا ۱۴.۵ درصد، ژاپن ۱۳ درصد است که نشان از ظرفیت بالای این حوزه می دهد. از طرفی روند افزایشی تعداد کاربران ایرانی اینترنت (۹۴.۴ میلیون در سال ۹۹ در مقایسه با ۷۸.۱ میلیون در سال ۹۸) و تعداد تراکنش های خرید اینترنتی کالا و خدمات (حدود یک میلیون و ۵۷۸ تراکنش در سال ۹۹ در مقایسه با ۱ میلیون و ۶۰ تراکنش در سال ۹۸) در ایران نسبت به سالهای گذشته نشان داده است که ظرفیت اقتصاد دیجیتال در ایران، تا چـه انـدازه از ظرفیـت رشد و توسعه برخوردار می باشد.


بر اساس گزارش سال ۹۹ دیجی کالا، افزایش اقبال و استمرار در همراهی مشتریان دیجی کالا و همینطور گسترش تنوع محصولات و وجود بستر مناسب برای حضور کسب و کارها برای فروش کالاهای خود، سبب شده تا به صورت متوسط شاهد رشد ۱۰۷ درصدی فروش خالص ریالی و همینطور ۲.۵ برابر شدن ارزش خالص کالاهای فروخته شده در دیجی کالا در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ باشیم. این آمار نشان دهنده رشد ۱۵۱درصدی در این حوزه است.


دسترسی همه مردم ایران به خدمات یکسـان و دسترسی تولیدکنندگان سراسر کشـور به بازاری به وسعت ایران از مزیت های توسعه فروشگاه های آنلاین در برقراری عملی عدالت اجتماعی است. این توانایی در دیجی کالا سبب شده است میلیونها مشتری و ده ها هزار فروشنده در هر نقطه از کشور امکان خرید و فروش هر کالایی را بر بستر دیجی کالا با قیمتی یکسان و فارغ از مکان زندگی خود داشته باشند.

در دیجی کالا بیشتر از ۴۸۰ نوع شغل مختلف وجود دارد که بیشتر از ۸۲۰۰ پرسنل به صورت مستقیم در ۳۱ استان ایران مشغول به فعالیت هستند و با عنایت به گزارش های سالیانه این آمار با رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ همراه بوده است. به صورت کلی ۸۰ درصد از همکاران دیجی کالا در مراکز استان تهران مشغول به کار هستند. توسعه دیجی کالا و همینطور رشد سهم اقتصاد دیجیتال در ایران، همانند سالهای قبل سبب می شود تا شاهد افزایش فرصت های شغلی بیشتر در سرتاسر کشور باشیم. آشنایی با گروه دیجی کالا

یکی از اقدامات دیجی کالا در گزارش سال ۹۹ معرفی کامل گروه دیجی کالا به تفکیک محصولات و خدمات است؛ این اقدام که در مقایسه با گزارش پیشین دیجی کالا حرکتی مثبت و متنوع برای مخاطبان به حساب می آید به شناخت بهتر و بیشتر کاربران از گروه بزرگ دیجی کالا کمک می نماید.
از شرکتهای زیرمجموعه و سرویسهای اصلی دیجی کالا میتوان به بخش های اصلی زیر اشاره کرد:
· فروشگاه دیجی کالا (Digikala)
این پلت فرم فروشگاه اینترنتی در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد و با هدف تبدیل شدن به بهترین پلت فرم صنعت الکترونیک در خاورمیانه به کار خود ادامه داد. این مجموعه با استفاده از فناوری در تلاش است ایجاد تجربه خوشایند در خرید برای مشتریان، توانمندسازی کسب کارهای ایرانی در بستر دیجیتال و دستیابی به بخش عمده ای از بازار ایران و خاورمیانه را سر لوحه کار خود قرار دهد. این فروشگاه اینترنتی که از سال ۹۶ توانست با راه اندازی بازارگاه (Marketplace)پتانسیل تبدیل شدن به پلت فرم دو سویه را به معنای واقعی محقق کند حالا با بیشتر از ۱۵۰ هزار کسب و کار و فروشنده، تنوع بیشتر از ۴.۵ میلیون کالا و ۳۰ میلیون بازید منحصربه فرد در طول یک ماه توانسته خویش را بعنوان پر مخاطب ترین پلت فرم خرده فروشی آنلاین ایران و منطقه معرفی نماید.
· فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو Fidibo

فیدیبو نخستین و بزرگترین پلت فرم فروشگاهی کتاب الکترونیک و صوتی در ایران با بیشتر از ۱۱۸۰ ناشر همکار و بیشتر از ۳ میلیون نصب اپلیکیشن، فعالیت خویش را از سال ۱۳۹۵ با هدف توسعه زنجیر ارزش تجارت الکترونیک خود وهمچنین مسئولیت های فرهنگی شروع کرد. محتوای انتشار یافته در پلت فرم فیدیبو نشان از همکاری با معتبرترین ناشران است. بر اساس گزارش سالانه ۹۹، آمار بازدید کاربران نسبت به سال قبل رشدی ۳.۵ برابری داشته است. دو سرویس ویژه این پلت فرم به نامهای «فیدیبوک» در سال ۹۷ و «فیدی پلاس» در سال ۹۹ افتتاح شد.
· زیرساخت پرداخت الکترونیک و خدمات مالی دیجی پی Digipay

دیجی کالا، برند دیجی پی را در سال ۹۷ با سرمایه گذاری بر استارتاپ «هماپی» راه اندازی نمود. این سرویس خدماتی مانند بهبود سرعت فرآیند خرید مشتری، مهیا کردن خرید قسطی، سرعت در بازگشت پول و... را فراهم می آورد. این سوپراپلیکیشن توانسته با دادن اعتبار ۳۰۰ میلیون ریالی به هر کاربر تابحال بیشتر از ۳۳۰۰ میلیاردریال به مشتریان دیجی کالا جهت خرید قسطی خدمات رسانی کند.
· کمدا؛ پلتفرمی برای خرید و فروش در بستر شبکه های اجتماعی

کمدا( KOMOODAA)، یک پلت فرم برای خرید و فروش و تعامل افراد در بستر شبکه ای اجتماعی است که با اهداف زیست محیطی در حوزه مد و پوشاک از سال ۹۶ آغاز به فعالیت کرد. حالا بیشتر از یک میلیون خانم ایرانی در کمدا فعالیت دارند. این پلت فرم حالا در ۱۲۰ شهر ایران مورد استفاده قرار گرفته است، قابلیت عرضه بیشتر از ۳ میلیون کالا را دارد و دارای بیشتر از یک میلیون عضو فعال هم است.
· پیندو؛ خدمات رسانی C۲C

پلتفرم پیندو (Pindo) به کاربران این امکان را می دهد تا با ثبت آگهی بتوانند خرید و فروش انجام دهند و خدمات خویش را به صورت C۲C ارائه نمایند. بینندگان آگهی در پیندو می توانند مشخصات فنی، نظرات کاربران و قیمت کالا و... را در دیجی کالا به صورت مستقیم مشاهده و مقایسه کنند. این پلت فرم در سال ۹۹ افتتاح شد و برای آن دسته از مشتریان دیجی کالا مناسب می باشد که مایل هستند کالای دست دوم را با قیمت کمتر خریداری کنند و از خدمات دیجی کالا مانند حق انصراف مشتری از خرید، بازگشت کالا و... استفاده کنند.
علاوه بر این موارد، از دیگر شرکت ها زیرمجموعه و سرویس ها دیجی کالا میتوان به فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل (Digistyle)، سوپرمارکت آنلاین فرش (Fresh)، مرکزنوآوری دیجی نکست (DigiNext)، سرویسهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاین (Ads service)، کارخانه تولید محتوا (Content Factory)، دیجی کالامگ(Digikala Mag)، آکادمی فروشندگان (Seller Academy)، سامانه حمل و نقل هوشمند دیجی اکسپرس(Digiexpress) و... نام برد.

نسخه کامل گزارش ۹۹ دیجی کالا را ببینید.
۲۱۲۱


منبع:

1400/06/15
20:07:35
5.0/5
617
تگهای خبر: service , آنلاین , اپل , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات