دیجی کالا در سالی که گذشت نگاهی به آمار و ارقام دیجی کالا در سال ۱۳۹۹

دیجی کالا در سالی که گذشت نگاهی به آمار و ارقام دیجی کالا در سال ۱۳۹۹ دیجی کالا از سال 1385 کار خودرا با سرمایه ای محدود شروع کرد و تا به امروز توانسته با تمرکز بر مشتری محوری، خودرا به پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه تبدیل کند.



دیجی کالا را می­توان یک پلت فرم مبتنی بر تکنولوژی نامید که با ایجاد دسترسی به طیف گسترده ای از متنوع ترین کالاها، تلاش می کند بهترین خدمات و امکانات را با قیمت و اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار دهد، تا تجربه ای خوشایند از خرید و فروش بوجود آورد. دیجی کالا بعنوان پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه، وظیفه خود می داند تا خدمات خودرا منطبق با استانداردهای جهانی به مشتریان و مخاطبین خود ارائه نماید.
این مجموعه بعنوان یک سازمان پیشرو همیشه تمرکز اصلی خودرا بر «مشتری محوری» قرار داده است و این مساله را با اهمیت ترین ارزش کسب وکار خود می داند. این سازمان به شفافیت، نوآفرینی، چابکی و مسئولیت پذیری معتقد می باشد و آنها را از ارزش های محوری سازمان خود قرار داده است.
دیجی کالا بعنوان بزرگترین و پربازدیدترین پلت فرم مارکت پلیس، سهم قابل توجهی از تجارت الکترونیک کشور را دارد. حضور بیش از ۱۵۰ هزار کسب وکار ایرانی و تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا سبب شده است تا بازدیدکنندگان ماهانه وب سایت و اپلیکیشن دیجی کالا به بالای ۳۰ میلیون برسد.
این پلت فرم ایرانی با گسترش زیرساخت های خود توانسته است خدمات خودرا در اختیار همه مردم ایران از سراسر کشور قرار دهد و هر فردی در شهرهای بزرگ یا دورافتاده ترین روستاها بتواند کالای مورد نظر خودرا آنلاین جستجو کند، و هر فروشنده ای بتواند محصولات خودرا با بهره گیری از این پلت فرم در هر جای ایران عرضه نماید.

طبق گزارش سالانه مرکز تجارت الکترونیکی سال ۹۹، در جامعه خرده فروشی های آنلاین ۴۹۸۴۶ فروشگاه فعال دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و باقی این خرده فروشی ها بر بستر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و... فعالیت می نمایند.
برمبنای تخمین دیجی کالا از حجم معاملات شاپرکی کسب وکارهای اینترنتی برمبنای داده های بانک مرکزی، دیجی کالا تخمین می زند که ۹۶.۸ درصد از کل سهم بازار خرده فروشی ایران در اختیار فروش آفلاین است و تنها ۳.۲ درصد از این کیک بزرگ در اختیار فروش آنلاین قرار داد. مقایسه آمارهای انتشار یافته در گزارش های ۹۸ و ۹۹ دیجی کالا نشان میدهد که سهم خرده فروشی آنلاین در سال ۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بود و از ۲ درصد از ســـال ۹۸ بـــه ۳٫۲ درصد در سال ۹۹ افزایـــش یافته است. این روند صعودی علاوه بر آنکه رشد و توسعه طبیعی و تدریجی خرده فروشی آنلاین را نشان می دهد، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و گسترش خرید و فروش اینترنتی نیز بوده است.



در مقیاس جهانی می توان دید که خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی جهان سهم قابل توجهی دارد و شیوع ویروس کرونا نیز رشد خیره کننده ای را در بعضی از بازارها به همراه داشته است. بعنوان مثال این اعداد در کشورهایی مانند چین ۴۴.۸ درصد، بریتانیا ۳۰.۹ درصد، آمریکا ۱۴.۵ درصد، ژاپن ۱۳ درصد است که نشان از ظرفیت بالای این حوزه می دهد. از طرفی روند افزایشی تعداد کاربران ایرانی اینترنت (۹۴.۴ میلیون در سال ۹۹ در مقایسه با ۷۸.۱ میلیون در سال ۹۸) و تعداد تراکنش های خرید اینترنتی کالا و خدمات (حدود یک میلیون و ۵۷۸ تراکنش در سال ۹۹ در مقایسه با ۱ میلیون و ۶۰ تراکنش در سال ۹۸) در ایران نسبت به سالهای قبل نشان میدهد که ظرفیت اقتصاد دیجیتال در ایران، تا چـه انـدازه از ظرفیـت رشد و توسعه برخوردارست.


بر اساس گزارش سال ۹۹ دیجی کالا، افزایش اقبال و استمرار در همراهی مشتریان دیجی کالا و همین طور گسترش تنوع محصولات و وجود بستر مناسب برای حضور کسب وکارها برای فروش کالاهای خود، سبب شده تا بطور متوسط شاهد رشد ۱۰۷ درصدی فروش خالص ریالی و همین طور ۲.۵ برابر شدن ارزش خالص کالاهای فروخته شده در دیجی کالا در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ باشیم. این آمار نشان دهنده رشد ۱۵۱درصدی دراین زمینه است.


دسترسی همه مردم ایران به خدمات یکسـان و دسترسی تولیدکنندگان سراسر کشـور به بازاری به وسعت ایران از مزیت های توسعه فروشگاه های آنلاین در برقراری عملی عدالت اجتماعی است. این توانایی در دیجی کالا سبب شده است میلیونها مشتری و ده ها هزار فروشنده در هر نقطه از کشور امکان خرید و فروش هر کالایی را بر بستر دیجی کالا با قیمتی یکسان و فارغ از مکان زندگی خود داشته باشند.

در دیجی کالا بیش از ۴۸۰ نوع شغل مختلف وجود دارد که بیش از ۸۲۰۰ پرسنل بصورت مستقیم در ۳۱ استان ایران مشغول به فعالیت هستند و باتوجه به گزارش های سالیانه این آمار با رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ همراه بوده است. بطور کلی ۸۰ درصد از همکاران دیجی کالا در مراکز استان تهران مشغول به کار هستند. توسعه دیجی کالا و همین طور رشد سهم اقتصاد دیجیتال در ایران، همانند سالهای قبل موجب می شود تا شاهد افزایش فرصت های شغلی بیشتر در سراسر کشور باشیم. آشنایی با گروه دیجی کالا

یکی از اقدامات دیجی کالا در گزارش سال ۹۹ معرفی کامل گروه دیجی کالا به تفکیک محصولات و خدمات است؛ این اقدام که در مقایسه با گزارش پیشین دیجی کالا حرکتی مثبت و متنوع برای مخاطبان شمرده می شود به شناخت بهتر و بیشتر کاربران از گروه بزرگ دیجی کالا کمک می نماید.
از شرکت های زیرمجموعه و خدمات اصلی دیجی کالا می توان به بخش های اصلی زیر اشاره کرد:
· فروشگاه دیجی کالا (Digikala)
این پلت فرم فروشگاه اینترنتی در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد و با هدف تبدیل شدن به بهترین پلت فرم صنعت الکترونیک در خاورمیانه به کار خود ادامه داد. این مجموعه با بهره گیری از فناوری در تلاش است ایجاد تجربه خوشایند در خرید برای مشتریان، توانمندسازی کسب کارهای ایرانی در بستر دیجیتال و دستیابی به بخش عمده ای از بازار ایران و خاورمیانه را سر لوحه کار خود قرار دهد. این فروشگاه اینترنتی که از سال ۹۶ توانست با راه اندازی بازارگاه (Marketplace)پتانسیل تبدیل شدن به پلت فرم دو سویه را به مفهوم واقعی محقق کند حالا با بیش از ۱۵۰ هزار کسب وکار و فروشنده، تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا و ۳۰ میلیون بازید منحصربه فرد در طول یک ماه توانسته خودرا بعنوان پر مخاطب ترین پلت فرم خرده فروشی آنلاین ایران و منطقه معرفی نماید.
· فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو Fidibo

فیدیبو نخستین و بزرگترین پلت فرم فروشگاهی کتاب الکترونیک و صوتی در ایران با بیش از ۱۱۸۰ ناشر همکار و بیش از ۳ میلیون نصب اپلیکیشن، فعالیت خودرا از سال ۱۳۹۵ با هدف توسعه زنجیر ارزش تجارت الکترونیک خود وهمچنین مسئولیت های فرهنگی شروع کرد. محتوای انتشار یافته در پلت فرم فیدیبو نشان از همکاری با معتبرترین ناشران است. بر اساس گزارش سالانه ۹۹، آمار بازدید کاربران نسبت به سال قبل رشدی ۳.۵ برابری داشته است. دو سرویس ویژه این پلت فرم به اسامی «فیدیبوک» در سال ۹۷ و «فیدی پلاس» در سال ۹۹ افتتاح شد.
· زیرساخت پرداخت الکترونیک و خدمات مالی دیجی پی Digipay

دیجی کالا، برند دیجی پی را در سال ۹۷ با سرمایه گذاری بر استارتاپ «هماپی» راه اندازی نمود. این سرویس خدماتی مانند بهبود سرعت پروسه خرید مشتری، مهیا کردن خرید قسطی، سرعت در بازگشت پول و... را فراهم می آورد. این سوپراپلیکیشن توانسته با دادن اعتبار ۳۰۰ میلیون ریالی به هر کاربر تا حالا بیش از ۳۳۰۰ میلیاردریال به مشتریان دیجی کالا جهت خرید قسطی خدمات رسانی کند.
· کمدا؛ پلتفرمی برای خرید و فروش در بستر شبکه های اجتماعی

کمدا( KOMOODAA)، یک پلت فرم برای خرید و فروش و تعامل افراد در بستر شبکه ای اجتماعی است که با اهداف زیست محیطی در زمینه مد و پوشاک از سال ۹۶ آغاز به فعالیت کرد. حالا بیش از یک میلیون خانم ایرانی در کمدا فعالیت دارند. این پلت فرم حالا در ۱۲۰ شهر ایران مورد استفاده قرار گرفته است، قابلیت ارائه بیش از ۳ میلیون کالا را دارد و دارای بیش از یک میلیون عضو فعال نیز است.
· پیندو؛ خدمات رسانی C۲C

پلتفرم پیندو (Pindo) به کاربران این امکان را می دهد تا با ثبت آگهی بتوانند خرید و فروش انجام دهند و خدمات خودرا بصورت C۲C ارایه کنند. بینندگان آگهی در پیندو می توانند مشخصات فنی، نظرات کاربران و قیمت کالا و... را در دیجی کالا بصورت مستقیم مشاهده و مقایسه کنند. این پلت فرم در سال ۹۹ افتتاح شد و برای آن دسته از مشتریان دیجی کالا مناسب می باشد که مایل هستند کالای دست دوم را با قیمت کمتر خریداری کنند و از خدمات دیجی کالا مانند حق انصراف مشتری از خرید، بازگشت کالا و... استفاده کنند.
علاوه بر این موارد، از دیگر شرکتها زیرمجموعه و سرویس ها دیجی کالا می توان به فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل (Digistyle)، سوپرمارکت آنلاین فرش (Fresh)، مرکزنوآوری دیجی نکست (DigiNext)، خدمات تبلیغاتی آنلاین و آفلاین (Ads service)، کارخانه تولید محتوا (Content Factory)، دیجی کالامگ(Digikala Mag)، آکادمی فروشندگان (Seller Academy)، سامانه حمل و نقل هوشمند دیجی اکسپرس(Digiexpress) و... نام برد.

نسخه کامل گزارش ۹۹ دیجی کالا را ببینید.
۲۱۲۱


منبع:

1400/06/07
13:16:55
5.0/5
600
تگهای خبر: service , آنلاین , اپل , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات